Συχνά τη Μεγάλη Εβδομάδα επανέρχεται στην επικαιρότητα η ιστορία για την … παράξενη κατάρα που «χτύπησε» τους ηθοποιούς, οι οποίοι υποδύθηκαν τον Ιησού.
Σύμφωνα με την «κατάρα» οι θνητοί που επιχείρησαν να ερμηνεύσουν το ρόλο, είδαν τη ζωή και την καριέρα τους να … καταστρέφεται μετά από αυτό…
Αν μιλάμε για την περίπτωση 350 ηθοποιών, τότε σίγουρα, ακόμα και βάσει στατιστικής, κάποιοι ενδεχομένως να μην κατάφεραν να απογειώσουν την καριέρα του μετά το συγκεκριμένο ρόλο. Δείτε, λοιπόν, τις χαρακτηριστικότερες περιπτώσεις των ηθοποιών που ερμήνευσαν το ρόλο του «Ιησού» και ύστερα αποφασίστε για την … κατάρα ή όχι…
Ο επιτυχημένος πρώτος Ιησούς και υποψηφιότητα για Όκαρ
Η πρώτη εμφάνιση ταινίας για τη ζωή του Χριστού τοποθετείται το 1906. Επρόκειτο για με το 30λεπτο ασπρόμαυρο βωβό φιλμ της Γαλλίδας Αλίς Γκι » Η γέννηση, η ζωή και ο θάνατος του Χριστού» . Ο πρώτος πιο γνωστός Ιησούς, όμως, είναι αυτός του Χ. Μπ. Γουόρνερ στην ταινία του Σεσίλ Ντε Μιλ «Ο βασιλεύς των βασιλέων» το 1927. Ήταν μια ασπρόμαυρη ταινία στο σύνολό της, με μοναδική έγχρωμη σκηνή εκείνη της Ανάστασης.
Ο Βρετανός ηθοποιός είχε ήδη κάνει τρεις ταινίες του βωβού μέχρι να υποδυθεί το ρόλο του Ιησού. Από εκεί και πέρα συνέχισε με επιτυχία την καριέρα του, παίζοντας ρόλους σε κινηματογράφο (είχε και μια υποψηφιότητα για Οσκαρ), αργότερα και τηλεόραση σχεδόν μέχρι το τέλος της ζωής του, που τον βρήκε σε ηλικία 83 ετών μέσα στο σπίτι του από καρδιακή προσβολή. Καμία κατάρα εδώ τουλάχιστον.
Καμία κατάρα για τον Νταφόε
Κάνοντας ένα άλμα στο χρόνο μέχρι το 1988, συναντάμε στον Τελευταίο Πειρασμό του Σκορτσέζε τον Βίλεμ Νταφόε, ο οποίος κατά το μύθο που κυκλοφορεί σε πολλά ελληνικά και ξένα sites είναι θύμα της κατάρας που χτυπά τους ηθοποιούς που παίζουν τον Ιησού. Η …κατάρα λέει ότι κατά τα γυρίσματα της ταινίας υπέστη μια τόσο σοβαρή αλλεργία, που σχεδόν τυφλώθηκε από το ένα μάτι και ανέκτησε την όρασή του χρόνια μετά.
Ωστόσο, αυτό τελικά δεν ήταν τόσο πρόβλημα, αφού την ίδια χρονιά ο Νταφόε έκανε κι άλλη ταινία (Mississippi burning), κι άλλες δύο την επόμενη -και πάει λέγοντας.
Η πορεία ζωής του στον κινηματογράφο, 25 χρόνια μετά, δείχνει πως ο ρόλος του Ιησού δεν τον περιόρισε σε τίποτα, καθώς η καριέρα του κορυφώθηκε τα επόμενα χρόνια και συνεχίζεται με μεγάλη επιτυχία, βραβεύσεις, υποψηφιότητες στα Οσκαρ και πολυσυζητημένες εμφανίσεις -μια από τις πιο πρόσφατες είναι στο Nymphomaniac.
Ο «τινέιτζερ Ιησούς» και η … κατάρα του γκάγκστερ….
Το 1961 έρχεται η σειρά του δεύτερου Βασιλέα των βασιλέων, αυτή τη φορά από τον Νίκολας Ρέι, ο οποίος εμπιστεύεται το ρόλο στον 34χρονο τότε Τζέφρι Χάντερ. Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια από τις πλέον κλασικές περιπτώσεις που επικαλούνται όσοι πιστεύουν την εκδοχή της κατάρας.
Ο Χάντερ ως Ιησούς εισέπραξε αμφιλεγόμενες κριτικές κυρίως για το νεανικό της εμφάνισής του που του έδωσε το παρατσούκλι «ο τινέιτζερ Ιησούς». Μετά την ταινία χώρισε με τη γυναίκα του και τελικά πέθανε στα 42 του επειδή λιποθύμησε ύστερα από εσωτερική αιμορραγία στον εγκέφαλο και τραυματίστηκε θανάσιμα στο κεφάλι.
Τα γεγονότα είναι αληθή με μια, όμως, λίγο πιο διαφορετική προσέγγιση. Ο Χάντερ χώρισε -έξι χρόνια μετά την ταινία- και παντρεύτηκε άλλη. Επίσης, μετά τον Βασιλέα των βασιλέων μέσα σε μια οκταετία έκανε πάνω από μια ντουζίνα ταινίες. Οσο για τον θάνατό του, να πούμε ότι το πρόβλημα που τον έκανε να λιποθυμήσει με θανάσιμες συνέπειες, ήταν ο τραυματισμός που υπέστη κατά τα γυρίσματα της γκαγκστερικής ταινίας Viva America το 1969, όταν ένα παράθυρο έσπασε δίπλα του. Γιατί, λοιπόν, να μιλάμε για την κατάρα του Ιησού και όχι για την… κατάρα του γκάγκστερ;
Βασανισμένος και… καταραμένος;
Εδώ μπορούμε να πούμε ότι ο μύθος μπορεί να βρει άπλετο χώρο να αναπτυχθεί… Ο Τζιμ Καβίζελ ήταν ένας ηθοποιός ο οποίος είχε ήδη κάνει το όνομα και το ταλέντο του γνωστό -κυρίως με την ερμηνεία του στη Λεπτή κόκκινη γραμμή, όταν ο Μελ Γκίμπσον του πρότεινε το 2004 να παίξει το ρόλο του πιο βασανισμένου κινηματογραφικού Ιησού στην ταινία του Τα πάθη του Χριστού.
Ο Γκίμπσον τον συμβούλεψε να το σκεφτεί γιατί δεν θα ήταν εύκολο να ξεφύγει από το ρόλο. Χρόνια μετά, ο ίδιος παραδέχτηκε δημοσίως πως ο Γκίμσπον είχε δίκιο και ότι μετά το ρόλο του Ιησού σταμάτησε να δέχεται προτάσεις για συμμετοχή σε σημαντικές ταινίες -ωστόσο έχει κάνει κάποιες πολύ γνωστές, όπως το Deja vu κι από το 2011 πρωταγωνιστεί στο βραβευμένο τηλεοπτικό Person of Interest του CBS.
Η έλλειψη προτάσεων στον κινηματογράφο, βέβαια, είναι μόνο το ένα σκέλος της… κατάρας, την οποία επιβεβαίωσε ο ίδιος. Ενα άλλο αφορά τα όσα του συνέβησαν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, καθώς τον χτύπησε κεραυνός, έπαθε εξάρθρωση κουβαλώντας τον Σταυρό, αρρώστησε και τραυματίστηκε στο χέρι. Στην περίπτωσή του ισχύουν είτε η κατάρα του ρόλου ή και ο νόμος του Μέρφι…
Το θαύμα του Μαξ Φον Σίντοφ
Το όνομα του Μαξ Φον Σίντοφ, ο οποίος υποδύθηκε τον Ιησού στην ταινία The Greatest Story Ever Told το 1965 δίνει ένα ισχυρό χτύπημα στην ύπαρξη κατάρας. Ο ρόλος δεν του δημιούργησε προβλήματα, συνέχισε και έκανε μια εξαιρετική καριέρα, ενώ παραμένει ενεργός μέχρι και σήμερα -δανείζει τη φωνή του στους Simpsons.
Στην προσωπική του ζωή έκανε δύο γάμους, δύο παιδιά και σήμερα ζει με τη δεύτερη σύζυγό του στη Γαλλία, σε ηλικία 85 ετών, χωρίς γνωστά προβλήματα υγείας. Εδώ όχι μόνο δεν μιλάμε για κατάρα, αλλά μάλλον ο Θεός έκανε το θαύμα του.
Το μεγάλο ταλέντο που έφυγε νωρίς
Σε μια κοινωνία, στην οποία ο καρκίνος δεν θέριζε, θα μπορούσαν ίσως να αναζητηθούν μεταφυσικοί λόγοι για την απώλεια «του πιο ταλαντούχου ηθοποιού από όλους μας», όπως είχε χαρακτηρίσει ο Τζον Κλιζ τον Γκράχαμ Τσάπμαν, αναφερόμενος βεβαίως στους Μόντι Πάιθον.
Ο Μπράιαν της κλασικής ταινίας Monty Python’s: Life of Brian, έφυγε στα 48 του χτυπημένος από την ασθένεια των καιρών, αφήνοντας πίσω του ένα δυσαναπλήρωτο κενό και υπέροχες αναμνήσεις…
Για… πάντα Jesus Christ Superstar!
Ο Τεντ Νίλεϊ, πρωταγωνιστής στο μιούζικαλ Jesus Christ Superstar, θεωρείται ένα από τα ονόματα που επιβεβαιώνουν την κατάρα, διότι λέει μετά την ταινία βρέθηκε στα αζήτητα και το μόνο που μπόρεσε να κάνει έκτοτε ήταν ξανά και ξανά το ίδιο ρόλο. Μόνο που αν αφήσουμε το… δέντρο και δούμε το δάσος, η εικόνα αλλάζει.
Η αλήθεια είναι πως ο Νίλεϊ δεν έκανε πολλά πράγματα στον κινηματογράφο μετά το ρόλο του Ιησού, όπως δεν έκανε και πριν, αφού η πρώτη και κύρια ιδιότητά του είναι μουσικός, τραγουδιστής και συνθέτης. Ο Νίλεϊ έκανε επιτυχία παίζοντας το ρόλο στο θέατρο κι από εκεί τον διάλεξε ο Τζούισον για την κινηματογραφική μεταφορά της ταινίας το 1973.
Ύστερα από αυτήν, έβγαλε δίσκο με το συγκρότημά του, δραστηριοποιήθηκε στη δισκογραφία κάνοντας παραγωγές σε δουλειές άλλων, έκανε εμφανίσεις σε τηλεοπτικές εκπομπές που ασχολούνταν με το μιούζικαλ. Το 1992 ερμήνευσε ξανά το ρόλο του Ιησού στην εορταστική επανακυκλοφορία του μιούζικαλ για την επέτειο της 20ετίας κι ήταν τέτοια η επιτυχία του που έκτοτε δεν σταμάτησε να κάνει περιοδείες ανά την Αμερική -ενά παράλληλα συνεχίζει να δραστηριοποιείται με τη μουσική του. Τελικά, ο ρόλος του Ιησού ήταν καταραμένος ή του έφτιαξε την καριέρα;
Αξίζει να σημειωθεί άλλη μία λεπτομέρεια: στην προσωπική ζωή του είναι παντρεμένος εδώ και 40 χρόνια κι έχει δύο παιδιά με τη χορεύτρια Λιάν Γκρέιντζερ, την οποία γνώρισε στα γυρίσματα του Jesus Christ Superstar.
Η τραγική ιστορία του Έλληνα «Ιησού»
Αν θελήσουμε να βρούμε το πιο τραγικό φινάλε ηθοποιού που γνώρισε τεράστια αποδοχή ερμηνεύοντας ρόλο Ιησού, το βρίσκουμε στον ελληνικό χώρο. Ο Αλέξης Γκόλφης, ο Ελληνας Μανωλιός – Ιησούς στην τηλεοπτική μεταφορά του έργου του Νίκου Καζαντζάκη, Ο Χριστός ξανασταυρώνεται, είδε τη δημοτικότητά του να εκτοξεύεται στα ύψη, με όλα τα καλά και τα κακά που ενίοτε αυτό συνεπάγεται. Δεν ξέφυγε από το ρόλο, δεν κατάφερε να κάνει επιτυχία στο μέλλον. Σταδιακά έχασε και τη δόξα και το χρήμα -κατά εξομολόγησή του άνοιξε δύο μπαρ και τα έκλεισε, εξαντλώντας όλα του τα χρήματα. Εμπλεξε με διάφορες εξαρτήσεις και τελικά έφυγε από τη ζωή τον Αύγουστο του 2007, στα 59 του, άστεγος και ρακοσυλλέκτης στην πλατεία Κολιάτσου. Τελευταία τραγική πινελιά στάθηκε το γεγονός ότι το πτώμα του παρέμεινε για δύο μήνες στο νεκροτομείο χωρίς να τον αναζητήσει κανείς…
Ο «ευλογημένος» Ιησούς από τη Ναζαρέτ
Πριν μπει ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ στη ζωή του (1977), ο Βρετανός Ρόμπερτ Πάουελ ήταν ένας ηθοποιός με ευκαιριακές εμφανίσεις στον κινηματογράφο -σε μικρούς ρόλους- και δραστηριοποίηση κυρίως στην τηλεόραση. Μετά την εμφάνισή του στον ομώνυμο ρόλο στο έργο του Φράνκο Τζεφιρέλι, το πρόσωπό του έγινε παγκοσμίως αναγνωρίσιμο, κέρδισε την αγάπη του κοινού και συνέχισε να κάνει -με επιτυχία- κυρίως τηλεόραση στη Μεγάλη Βρετανία -μέχρι και πολύ επιτυχημένο sitcom έχει κάνει. Παράλληλα πρόσθεσε στο ενεργητικό του συμμετοχές σε αμερικανικές κινηματογραφικές παραγωγές αλλά και σε σημαντικές ταινίες όπως το Harlequin, που του χάρισε το πρώτο βραβείο ερμηνείας στο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Βενετίας το 1980. Εχει επίσης δανείσει τη φωνή του σε πολλά από τα κορυφαία ντοκιμαντέρ του BBC και συνεχίζει να το κάνει. Αρα; Κατάρα ή ευλογία ήταν ο ρόλος που του πρόσφερε ο Τζεφιρέλι για την καριέρα του;
Ο Ιησούς που έγινε… Batman
Ας κλείσουμε με ένα πιο ανάλαφρο τέλος. Αν για κάποιους η ζωή και η καριέρα δεν πήγε κατ’ ευχήν, κάποιοι άλλοι δείχνουν να ευεργετήθηκαν από το ρόλο του Ιησού. Στο ρόλο για παράδειγμα, έχει εμφανιστεί μέχρι και ο Κρίστιαν Μπέιλ το 1999 για μια τηλεοπτική μεταφορά της ιστορίας με τίτλο Mary, Mother of Jesus του NBC. Εκτοτε η καριέρα του εκτοξεύτηκε, αφού ακολούθησαν ρόλοι που σημείωσαν τεράστιες επιτυχίες, όπως -μεταξύ άλλων- αυτός του Batman.
Επί του παρόντος, ιδιαίτερα ευεργετημένος από το ρόλο δείχνει ο πλέον πρόσφατος τηλεοπτικός και κινηματογραφικός Ιησούς, Ντιόγκο Μοργκάδο, ο οποίος χάρις κυρίως στην ομορφιά του και στη διάδοση του ονόματός του ως «καυτός Ιησούς» (hot Jesus) έχει γίνει ο μεγάλος πρωταγωνιστής μιας ταινίας, που μετατράπηκε σε αναπάντεχη εισπρακτική επιτυχία, αν και προήλθε από τηλεοπτική σειρά και δεν είχε ιδιαίτερα μεγάλες φιλοδοξίες.
Πηγή: thetoc.gr