Η μεγάλη διαφορά με τη γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης»
Τον γύρο του κόσμου έκαναν οι εικόνες από την κατάρρευση της γέφυρας Φράνσις Σκοτ Κι στη Βαλτιμόρη. Το πλοίο Dali εξέπεμψε σήμα κινδύνου και προσέκρουσε στον πυλώνα, ενώ οι έξι αγνοούμενοι θεωρούνται νεκροί.
Η κατάρρευση της γέφυρας προκάλεσε εύλογες απορίες σχετικά με το πόσο ασφαλείς είναι οι κατασκευές που θεμελιώνονται σε βαθιά νερά.
Ο Νίκος Σπανός, ναύαρχος ε.α. και ειδικός διεθνής πραγματογνώμονας, από το βίντεο που είδε, συνάγει ότι υπήρξε μπλακ άουτ στο πλοίο, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τις πληροφορίες που μεταδίδουν τα διεθνή πρακτορεία και αυτό οδήγησε στο να μείνει ουσιαστικά ακυβέρνητο.
«Εγώ προσωπικά από το βιντεοληπτικό υλικό, το οποίο μελέτησα πάρα πολύ προσεκτικά και είδε το φως της δημοσιότητας και από συγκεκριμένη οπτική γωνία, βλέπω ένα φορτηγό πλοίο, δηλαδή το συγκεκριμένο πλοίο με σημαία Σιγκαπούρης, φορτωμένο με εμπορευματοκιβώτια, ένα πλοίο 300 μέτρων και 116 χιλιάδων τόνων σαν ένα κινητό υδάτινο βουνό να προσεγγίζει τη γέφυρα σε πολύ μικρή απόσταση και χωρίς να έχει τον απαιτούμενο χρόνο αντίδρασης. Για 10 δευτερόλεπτα δείχνει απώλεια στην τάση τροφοδοσίας του ρεύματος», ανέφερε.
«Φαίνεται να έχει προξενηθεί μηχανοηλεκτρολογική βλάβη το λεγόμενο μπλακ άουτ. Αυτό τι σημαίνει; Νεκρώνει όλο το πλοίο και στη συνέχεια βλέπω ότι επανέρχεται πάλι η τροφοδοσία του ρεύματος, δεδομένου ότι ενεργοποιούνται αυτόματα οι εφεδρικές ηλεκτρογεννήτριες του πλοίου και την ώρα που προσκρούει και εμβολίζει έναν από τους πυλώνες της γέφυρας που ήταν στην πορεία του, δείχνει να έχει εκ νέου απώλεια στην τροφοδοσία ηλεκτρικής ενέργειας. Να σημειώσω εδώ ότι πάνω στο πλοίο επιβαίνει να ξέρετε, πλοηγός, ο οποίος έχει συνεργασία με τον πλοίαρχο», συμπλήρωσε.
Η διαφορά με τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου
Στην Ελλάδα, υπάρχει η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου «Χαρίλαος Τρικούπης», η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιωτή γέφυρα στον κόσμο. Εγκαινιάστηκε το 2004 και αποτελεί ορόσημο της Ελλάδας του 21ου αιώνα. Πρόκειται για ένα έργο που έκανε πραγματικότητα το όραμα που είχε ο Χαρίλαος Τρικούπης πριν από 100 και πλέον χρόνια.
O καθηγητής Αντισεισμικών Κατασκευών, Παναγιώτης Καρύδης, αναφέρθηκε στην κατάρρευση της γέφυρας στη Βαλτιμόρη, υποστηρίζοντας πως πρόκειται για ένα θέμα παρόμοιο με τους υπολογισμούς που γίνονται σε τέτοιου είδους κατασκευές για τις σεισμικές καταπονήσεις.
«Αυτό το θέμα είναι παρόμοιο με τους υπολογισμούς που κάνουμε έναντι σεισμικών καταπονήσεων. Συγκεκριμένα στη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, επειδή το ρήγμα του Κορινθιακού Κόλπου περνάει μεταξύ των τεσσάρων μεσοβάθρων, έχει τέσσερα μεσόβαθρα η γέφυρα- στηρίζεται μέσα στη θάλασσα, σε τέσσερα μεσόβαθρα- μεταξύ των οποίων περνάει το ρήγμα, έχει υπολογιστεί λοιπόν η σχετική γέφυρα να αντέχει χωρίς να καταρρέει, να αντέχει σχετική μετακίνηση του ενός μεσοβάθρου σε σχέση με το άλλο, κάποια μέτρα», είπε.
Μάλιστα, ο κ. Καρύδης είπε πως κατά τη διάρκεια της κατασκευής υπολογίστηκε «να αντέχει χωρίς να καταρρέει» ενώ γίνεται «μετακίνηση ενός μεσοβάθρου σε σχέση με το άλλο για κάποια μέτρα».
«Αυτό προφανώς δεν έγινε στη Βαλτιμόρη γιατί δεν υπολογίστηκε αντισεισμικά. Το Μέριλαντ δεν είναι στη σεισμική ζώνη των ΗΠΑ. Έτσι κατέρρευσε σαν τραπουλόχαρτο. Αν ήταν αντισεισμικά σχεδιασμένη από οποιοδήποτε υλικό, αυτό δεν θα συνέβαινε σχεδόν ποτέ».
Σε ερώτηση για το τι σεισμό έχει σχεδιαστεί να αντέξει η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, ο κ. Καρύδης απάντησε: «δεν είναι μόνο τα Ρίχτερ, είναι η ένταση, οι επιταχύνσεις. Έχει σχεδιαστεί για επανάληψη σεισμού κάθε 2.000 χρόνια. Δηλαδή να αντέχει όσο μεγάλο σεισμό και να γίνει, χωρίς να καταρρέει».
«Επίσης πέραν της μετακίνησης των βάθρων είναι και η δόνηση που υφίσταται από την πρόσκρουση. Στη Βαλτιμόρη είναι σαν να έγινε προσομοίωση σεισμού και δεν άντεξε», σχολίασε ο κ. Καρύδης.