Πώς η Nintendo άλλαξε τον κόσμο του παιχνιδιού

Πώς η Nintendo άλλαξε τον κόσμο του παιχνιδιού

Όσα πρέπει να γνωρίζεις.

Κάτω από ένα στενό παράδρομο, στην αρχαία ιαπωνική πόλη του Κιότο, ο επιχειρηματίας και τεχνίτης Fusajiro Yamauchi κάθισε στα νέα κεντρικά γραφεία του, σχεδιάζοντας τραπουλόχαρτα με έντονα χρώματα. Τα φύλλα – γνωστά ως Hanafuda – ήταν χειροποίητα, όμορφα διακοσμημένα και τόσο δημοφιλή που σύντομα ο Yamauchi χρειάστηκε να προσλάβει προσωπικό, για να τον βοηθάει να τα κατασκευάσει. Αυτό που ο Yamauchi δεν ήξερε – και δεν θα μάθαινε ποτέ- ήταν ότι το κατάστημα του, που ξεκίνησε στις 23 Σεπτεμβρίου 1889 στην πρώην Αυτοκρατορική Πρωτεύουσα της Ιαπωνίας, επρόκειτο να γίνει μέσα σε έναν αιώνα, μία από τις μεγαλύτερες και πιο σημαντικές εταιρείες παιχνιδιών στον κόσμο.

Εκείνη την εποχή, η Ευρώπη είχε ήδη κατακλυστεί από ένα παιχνίδι με χαρτιά που αρχικά ονομαζόταν «vingt-en-un», το οποίο μεταφράζεται ως «είκοσι ένα». Περίπου εκείνη την εποχή, το όνομά του άλλαξε σε «blackjack» και έγινε ένα από τα πιο δημοφιλή παιχνίδια με τράπουλα όλων των εποχών και μέχρι σήμερα είναι από τις κορυφαίες επιλογές διασκέδασης, σε επίγεια και διαδικτυακά καζίνο. Αλλά αυτά ίσχυαν στην Ευρώπη, στην Ιαπωνία τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Το μπλάκτζακ δεν είχε κατακτήσει ακόμα την Άπω Ανατολή και οι κάρτες τής Nintendo ήταν το πραγματικό επίκεντρο. Τα επόμενα 70 χρόνια, οι κάρτες της κατασκευάστηκαν με μεγάλη δεξιοτεχνία από την εταιρεία, απεικονίζοντας τοπία και σύμβολα της φύσης.

Τα Hanafuda – που σημαίνει «κάρτες λουλουδιών» – χωρίστηκαν σε δώδεκα μέρη, ένα για κάθε μήνα του χρόνου και δέχθηκαν επιρροές από τα παραδοσιακά ιαπωνικά παιχνίδια, αλλά και από 52 χαρτιά τής δυτικής τράπουλας. Ωστόσο, αντί για αριθμούς στις κάρτες, χρησιμοποίησαν εικόνες. Η επιτυχία των καρτών είχε ως αποτέλεσμα, η Nintendo να συνεχίσει να παράγει hanafuda, μέχρι τη δεκαετία του 1960 όταν έπεσαν στις προτιμήσεις. Τότε, η κατάσταση της Nintendo άλλαξε άρδην από τον νέο της πρόεδρο – τον Hiroshi Yamauchi.

Το 1950, σε ηλικία μόλις 22 ετών, ο δισέγγονος του, Fusajiro Yamauchi, ανέλαβε τη Nintendo. Έγινε γνωστός ως ηγέτης με πάθος και καινοτόμο μυαλό. Το όραμά του ήταν η επέκταση τής εταιρείας σε διαφορετικά εγχειρήματα, εκτός από την κατασκευή καρτών, συμπεριλαμβανομένων των παιχνιδιών και των στοών ψυχαγωγίας. Ήταν σχεδόν ειρωνικό, το γεγονός ότι στον Hiroshi δεν άρεσε να παίζει βιντεοπαιχνίδια, αφού είχε παίξει μόνο μία φορά στη ζωή του.

Πώς η Nintendo άλλαξε τον κόσμο του παιχνιδιού

Η εταιρεία βίωσε μερικές μεγάλες επιτυχίες στην κατασκευή ηλεκτρονικών παιχνιδιών με υψηλές προσαυξήσεις, αλλά τίποτα σαν αυτό που επρόκειτο να ακολουθήσει. Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, η επένδυση σε μια ταχέως αναδυόμενη τεχνολογία εκτόξευσε τη Nintendo σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτή η τεχνολογία ήταν τα βιντεοπαιχνίδια. Εταιρείες όπως η Atari, η Mattel (η κατασκευάστρια εταιρεία τής «Barbie») και η Taito είχαν ήδη αρχίσει να αναπτύσσονται σε αυτή την αγορά.

Το 1975, η Nintendo ξεκίνησε την ανάπτυξη των πρώτων ηλεκτρονικών συστημάτων στα βιντεοπαιχνίδια της. Μέχρι το 1978, είχαν κυκλοφορήσει μια έκδοση παιχνιδιού σε υπολογιστή, του επιτραπέζιου παιχνιδιού «Othello». Και αυτό ήταν μόνο η αρχή.

Το 1980, ένα πρωτοποριακό παιχνίδι αναπτύχθηκε από τον καλλιτέχνη της Nintendo, Shigeru Miyamoto. Το παιχνίδι ονομαζόταν «Donkey Kong». Ο «κακός» ήταν ένας γιγάντιος γορίλας με ανεξάντλητο αριθμό βαρελιών, ενώ ο «ήρωας» ήταν ένας άντρας με κόκκινο κοστούμι και μικρό κόκκινο καπέλο. Ήταν γνωστός ως Jumpman, αλλά ίσως τον αναγνωρίσετε καλύτερα, ως τον διάσημο υδραυλικό – «Mario».

Η Nintendo, γρήγορα δημιούργησε νέα παιχνίδια, όπως το «Donkey Kong Jr» (στο οποίο ο γιος του Donkey Kong πρέπει να σώσει τον πατέρα του από τον Mario), το “The Legend of Zelda” και το «Super Mario Bros», με το τελευταίο να γνωρίζει τεράστια επιτυχία και τον κεντρικό του χαρακτήρα «Mario» να γίνεται αναγνωρίσιμος σε όλον τον κόσμο.

Μετά την επιτυχία των κυκλοφοριών της, η Nintendo βάζει στην αγορά μια νέα οικιακή κονσόλα παιχνιδιών, γνωστή ως «Nintendo Entertainment System» – ή για συντομία NES. Μέχρι το 1989, η Nintendo είχε καταφέρει να αναπτύξει την τεχνολογία ώστε να κυκλοφορήσει την πρώτη της κονσόλα χειρός – το «Game Boy». Η πρώτη κονσόλα χειρός είχε δημιουργηθεί δέκα χρόνια νωρίτερα, αλλά το Game Boy έγινε δημοφιλές λόγω του αρχικού σχεδιασμού και της μεγάλης διάρκειας μπαταρίας.

Σύμφωνα με το Guinness World of Records, η Nintendo έχει εξασφαλίσει τέσσερις θέσεις στις δέκα κορυφαίες κονσόλες παιχνιδιών με τις καλύτερες πωλήσεις – έρχεται δεύτερη μόνο μετά το PlayStation της Sony, που έχει πέντε. Το Nintendo DS ήταν η πιο δημοφιλής κονσόλα της μέχρι και σήμερα, με 154,9 εκατομμύρια πωλήσεις.

Η Nintendo σύντομα βρέθηκε στο επίκεντρο της σύγχρονης καινοτομίας παιχνιδιών. Το μόνο που μένει είναι να δούμε πόσο μακριά μπορεί να φτάσει αυτό το πρώην κατάστημα καρτών.

Ακολουθήστε το INSTANEWS στο Google News για να είστε πάντα μέσα στα νέα.