Οι λευκές γραμμές που αφήνουν πίσω τους τα αεροπλάνα αποτελούν κατά καιρούς αγαπημένο θέμα για τους λάτρεις των θεωριών συνωμοσίας. Μάλιστα, υποστηρίζουν πως με αυτές τις γραμμές αλλάζει και ο καιρός!
Μια γρήγορη «βόλτα» στο διαδίκτυο για τα «ίχνη» των τζετ στον αέρα, μπορεί να οδηγήσει την αναζήτηση σε «αποδείξεις ότι μας ψεκάζουν» και παρόμοιες ιστορίες.
Ωστόσο, σύμφωνα με την επιστήμη η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για ένα απόλυτα εξηγήσιμο φαινόμενο, που παρατηρείται μάλιστα από την αρχή της «κατάκτησης των αιθέρων», από το ανθρώπινο είδος.
Οι λευκές γραμμές που αφήνουν πίσω τους τα αεροπλάνα είναι γνωστές ως contrails στην επιστημονική διάλεκτο.
Πρόκειται για ίχνη ατμού και νέφη, σε σχήμα γραμμής, που παράγονται από την εξάτμιση του κινητήρα του αεροσκάφους ή τις αλλαγές στην πίεση αέρα.
Συνήθως οι γραμμές παρατηρούνται πίσω από αεροσκάφη που ταξιδεύουν αρκετά χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια της Γης. Οι λευκές γραμμές αποτελούνται κυρίως από νερό και έχουν τη μορφή κρυστάλλων πάγου.
Ο συνδυασμός υδρατμών στα καυσαέρια του κινητήρα και οι χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος σε μεγάλα υψόμετρα προκαλούν το σχηματισμό των λευκών γραμμών…
«Ψεκάσαμε τα σύννεφα»
Από την πλευρά του, ο μετεωρολόγος ειδικός στον τομέα τροποποίησης του καιρού, Γιώργος Φαραζούλης, μιλώντας στον ΣΚΑΙ, ανέφερε πως η τροποποίηση του καιρού δεν είναι μια «συνωμοσιολογία» αλλά είναι μια μέθοδος που δοκιμάζεται τα τελευταία 50 χρόνια και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία σε όλο τον κόσμο.
Σύμφωνα με τον κ. Φαραζούλη, το πρόγραμμα εφαρμόζεται κυρίως στις περιοχές της Μακεδονίας όπως η Πέλλα, η Ημαθία, το Κιλκίς και η Πιερία, καθώς επίσης και της Θεσσαλίας.
«Ψεκάζουμε τα σύννεφα συνέχεια. Τελευταία φορά που ψεκάσαμε ήταν πριν 4 μέρες», είπε, αναφέροντας επίσης πως το πρόγραμμα εφαρμόζεται από τον ΕΛΓΑ, έναν οργανισμό που είναι εποπτευόμενος από το υπουργείο Γεωργίας.
Ερωτηθείς εάν θα μπορούσε να γίνει κάποιο λάθος και να προκληθεί ακραίο καιρικό φαινόμενο, όπως μια καταρρακτώδης βροχή, ο κ. Φαραζούλης τόνισε πως εάν γίνονται όλα όπως πρέπει δεν υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο.
«Ο άνθρωπος προσπαθεί να αλλάξει στο μέτρο του δυνατού κάποια καιρικά φαινόμενα, που αυτά δεν είναι πολλά… Απλά να μην πέσει χαλάζι, να καταστείλει το χαλάζι, να προκαλέσει βροχή σε μέρη που υποφέρουν από παρατεταμένη ξηρασία, ανομβρία, να αυξήσει το χιόνι, πάλι για θέματα ξηρασίας και όχι για τουριστικούς λόγους, καθώς επίσης και να διαλύσει ομίχλη σε αεροδρόμια καθώς εξαιτίας τους υπάρχουν πολλές καθυστερήσεις», υπογράμμισε.
Ο κ. Φαραζούλης εξήγησε πως υπάρχει βέβαια και ένα όριο στις δυνατότητες τροποποίησης του καιρού. «Δεν μπορεί για παράδειγμα να προκληθεί βροχή αν δεν υπάρχουν σύννεφα και μάλιστα όχι όποια σύννεφα, αλλά κάποιας κατηγορίας σύννεφα, που έχουν μέσα έντονο δυναμικό, δηλαδή είναι κατακόρυφης ανάπτυξης στα οποία μπορούμε να ενεργοποιήσουμε τον μηχανισμό της βροχής», τόνισε.
Σύμφωνα με τον μετεωρολόγο, υπάρχουν δύο υλικά τα οποία χρησιμοποιούνται κυρίως για την τροποποίηση του καιρού, με τα οποία «βομβαρδίζουν» τα σύννεφα ειδικά τροποποιημένα αεροπλάνα.
Το ένα, όπως είπε, είναι «τα υγροσκοπικά φυσίγγια». «Είναι στην ουσία απλό αλάτι, γιατί το αλάτι έχει την ίδια κρυσταλλική δομή του πάγου. Ακριβώς το ίδιο γίνεται με το χιόνι, αλλά και με το χαλάζι, με την μόνη διαφορά ότι στο χαλάζι, εκτός από τα υγροσκοπικά φυσίγγια εισάγονται πάλι με ειδικά αεροπλάνα, με την καθοδήγηση μετεωρολογικών ραντάρ, μέσα σε καταιγίδες φυσίγγια του ιοδιούχου αργύρου».