Υπογράφτηκε το απόγευμα της Τρίτης στο δημαρχείο Κισσάμου, παρουσία του Υπουργού Περιβάλλοντος Γ.Σταθάκη, του προέδρου του ΑΔΜΗΕ Μάνου Μανουσάκη, και στελεχών των εταιρειών που μετέχουν στην κοινοπραξία, το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Πελοποννήσου, ένα από τα μεγαλύτερα στο είδος του υποθαλάσσιου project στην Ευρώπη και από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως.
Το έργο θα ξεκινήσει πριν το τέλος του έτους και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε λιγότερο από δύο χρόνια, καλύπτοντας με την ολοκλήρωση του, το 1/3 των ενεργειακών αναγκών του νησιού, ενώ σε συνδυασμό με το έργο για την διασύνδεση Κρήτης – Αττικής που θα προκηρυχτεί στις αρχές του 2019, τίθενται οι βάσεις για την ανάπτυξη ΑΠΕ στην Κρήτη και την μετατροπή της σε “πράσινο νησί”.
Η διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο, είναι η μεγαλύτερη σε μήκος υπόγεια και υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο, συνολικού μήκους 176 χλμ, ενώ ταυτόχρονα ειναι και η βαθύτερη υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση υψηλής τάσης με καλώδιο που θα ποντιστεί σε μέγιστο βάθος περίπου 1000 μέτρων.
Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί, όπως σημείωσε ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ κ. Μανουσάκης, ως η διασύνδεση των ρεκόρ, ενώ στον κορμό του έργου, υπάρχουν τα εξής υποέργα, τα οποία συμβασιοποιήθηκαν την Τρίτη:
Το πρώτο το δυτικό κύκλωμα, της υποβρύχιας διασύνδεσης και το υπόγειο καλώδιο, το νέο τερματικό σταθμό στη νοτιοανατολική Πελοπόννησο, ως το σημείο προσαιγιάλωσης στον κόλπο της Νεάπολης. Το έργο έχει ανατεθεί στη Fulgor, εταιρεία του ομίλου των “Ελληνικών Καλωδίων”
Το δεύτερο, περιλαμβάνει το ανατολικό κύκλωμα της υποβρύχιας διασύνδεσης, το ανέλαβε η μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής καλωδίων στον κόσμο.
Το τρίτο, είναι η υπόγεια γραμμή μεταφοράς. Το καλώδιο από το σημείο προσαιγιάλωσης του υποβρυχίου καλωδίου στον κόλπο της Κισσάμου ως τον υποσταθμό των Χανίων, το οποίο θα κατασκευαστεί από την εταιρεία “Ελληνικά Καλώδια”
Το τέταρτο, περιλαμβάνει τον νέο τερματικό σταθμό μετάβασης στην ανατολική Πελοπόννησο και την αναβάθμιση του υφιστάμενου υποσταθμού στην περιοχή των Χανίων, το οποίο ανέλαβε η ΤΕΡΝΑ σε κοινοπραξία με τη SIEMEMS
Σε δηλώσεις του ο Υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Σταθάκης έκανε λόγο για μια ιστορική μέρα για την Κρήτη, καθώς το έργο της μικρής διασύνδεσης θα καλύψει το 1/3 των αναγκών σε ενέργεια του νησιού, ενώ με την υπογραφή της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής που θα ακολουθήσει, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις ανάπτυξης ΑΠΕ και μετατροπής της Κρήτης σε ισχυρό “πράσινο νησί”
“Σήμερα είναι μια ιστορική στιγμή για την Κρήτη. Υπογράφεται η σύμβασή εκτέλεσης του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης της Πελοποννήσου με την Κρήτη, το οποίο θα δώσει στην Κρήτη, από τους σταθμούς της Μεγαλόπολης, περίπου το 1/3 των αναγκών σε ενέργεια της Κρήτης και ταυτόχρονα θα δημιουργήσει δυνατότητες στο νησί, να απομειώσει τη λειτουργία των σταθμών που παράγουν με πετρέλαιο, οι οποίοι έτσι κι αλλιώς μετά το 2020 πρέπει να αποσυρθούν με βάση τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και ταυτόχρονα, δημιουργώντας ένα ισχυρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα θα δημιουργήσει και προϋποθέσεις ανάπτυξης σταδιακά τον ΑΠΕ και μετατροπής της Κρήτης σε ένα ισχυρό πράσινο νησί”
Ο κ. Σταθάκης, εμφανίστηκε καθησυχαστικός οτι το έργο θα έχει ολοκληρωθεί εντός χρονοδιαγράμματος και δεν θα υπάρξει κίνδυνος από την απόσυρση των ατμοηλεκτρικών σταθμών στο νησί, τονίζοντας οτι τόσο οι ρήτρες της σύμβασης είναι πολύ αυστηρές όσο όμως και οι εταιρείες που συμμετέχουν στην κοινοπραξία, διαθέτουν εμπειρία και τεχνογνωσία για να φέρουν σε πέρας ένα τόσο απαιτητικό έργο. Η μεγάλη διασύνδεση Κρήτης – Αττικής, θα προκηρυχθεί πρόσθεσε το πρώτο τρίμηνο του 2019 ενώ στο Υπουργείο εξετάζονται δυο – τρια διαφορετικά σενάρια για το μεταβατικό στάδιο ώστε να μην υπάρξει κίνδυνος για την ενεργειακή επάρκεια του νησιού.
“Εμείς προχωράμε κανονικά στη μεγάλη διασύνδεση με βάση το πρόγραμμα που έχει βγάλει η ΡΑΕ και η ΑΡΙΑΔΝΗ. Μέχρι 10 Δεκεμβρίου θα οριστικοποιηθεί η μετοχική σύνθεση της “ΑΡΙΑΔΝΗ”, στην οποία έχει την επιλογή με 39% να συμμετέχει ο EuroAsia. Σε κάθε περίπτωση η ΑΡΙΑΔΝΗ θα προχωρήσει. Υπολογίζουμε οτι με βάση τους προγραμματισμούς που έχουμε, το έργο της μεγάλης διασύνδεσης θα είναι έτοιμο για προκήρυξη το πρώτο τρίμηνο του 2019. Αμέσως δηλαδή θα προκηρυχθεί, γιατί έχουν τελειώσει και περιβαλλοντικές μελέτες. Στο ενδιάμεσο διάστημα, επειδή η μεγάλη διασύνδεση σύμφωνα με τις προδιαγραφές θα ετοιμαστεί το 2022-2023, θα έχουμε ένα ενδιάμεσο χρονικό διάστημα δύο ετών, οι προτάσεις της ΡΑΕ τις συζητάμε στο υπουργείο. Υπάρχουν δυο τρια σενάρια για το ενδιάμεσο διάστημα των δυο χρόνων, θα επιλεγεί ένα από αυτά και δεν θα υπάρχει θέμα ενεργειακής επάρκειας στο νησί.”