
Τι αποκαλύπτουν οι έλεγχοι για τη στατικότητα. Οι μηχανικοί προειδοποιούν, η ΣΤΑΣΥ καθησυχάζει.
Έντονες ανησυχίες έχουν προκαλέσει τα ευρήματα τεχνικών ελέγχων στον σταθμό «Μοναστηράκι» του αθηναϊκού μετρό, έναν από τους πιο πολυσύχναστους κόμβους του δικτύου.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Τα Νέα», οι πρόσφατες αυτοψίες αποκάλυψαν σοβαρές φθορές στον μεταλλικό σκελετό της οροφής, οι οποίες ενδέχεται να δημιουργούν πιθανούς κινδύνους για επιβάτες και εργαζόμενους.
Τι έδειξαν οι επιθεωρήσεις
Οι ειδικοί εντόπισαν εκτεταμένη σκουριά και οξείδωση στις σιδηροδοκούς που ενώνουν τη Γραμμή 1 του ΗΣΑΠ με τη Γραμμή 3 του Μετρό, καθώς και διόγκωση των μεταλλικών διατομών. Η αιτία φαίνεται να σχετίζεται με τη διείσδυση υγρασίας στους τοίχους, φαινόμενο που ενισχύεται από τη γειτνίαση με τον υπόγειο ποταμό Ηριδανό. Παράλληλα, οι ειδικοί δεν αποκλείουν να ευθύνεται είτε αστοχία υγρομόνωσης κάτω από την πλατεία Μοναστηρακίου είτε αδυναμίες στον αρχικό σχεδιασμό της οροφής που κατασκευάστηκε κατά την επέκταση της Γραμμής 3.
Το πρόβλημα είναι ακόμα πιο ανησυχητικό καθώς το μεταλλικό στέγαστρο που καλύπτει τις αποβάθρες της Γραμμής 1 στηρίζει το κύριο κτίριο του σταθμού. Η κατασκευή του έγινε στα τέλη του 19ου αιώνα, και παρότι από το 1952 υπήρχαν εισηγήσεις για ενίσχυση της μεταλλικής δομής, τα σχέδια αυτά δεν υλοποιήθηκαν ποτέ. Οι μηχανικοί τονίζουν ότι ακόμη δεν μπορεί να καθοριστεί το ακριβές επίπεδο κινδύνου, ωστόσο η αναλυτική μελέτη αποτίμησης της κατάστασης αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός των επόμενων δύο μηνών.
Η θέση της ΣΤΑΣΥ
Μετά τη δημοσιότητα που έλαβε το θέμα, η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ εξέδωσε ανακοίνωση, με την οποία αναγνωρίζει τις φθορές, αλλά διαβεβαιώνει πως δεν υπάρχει άμεσος κίνδυνος για το κοινό. Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι ο σταθμός «Μοναστηράκι» αντιμετωπίζει χρόνια προβλήματα λόγω παλαιότητας και υγρασίας, ενώ υπενθυμίζεται πως ο μεταλλικός φορέας του στεγάστρου είχε ενισχυθεί το 2000, στο πλαίσιο της κατασκευής της Γραμμής 3.
Οι τεχνικές αυτοψίες και οι αναφορές των επιβατών ανέδειξαν την ανάγκη για συνολική αποκατάσταση, χωρίς ωστόσο να υπάρχει άμεσο ζήτημα ασφάλειας. Η εταιρεία έχει ήδη αναθέσει μελέτες αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης, ώστε να προκύψουν οι κατάλληλες τεχνικές λύσεις. Παράλληλα, υλοποιείται πρόγραμμα ανακαίνισης, που περιλαμβάνει ενίσχυση υδρορροών, εργασίες επιχρισμάτων και βαφής, επισκευή θυρών, περιορισμό του κενού μεταξύ συρμού και αποβάθρας, καθώς και αντικατάσταση φωτιστικών με νέας τεχνολογίας LED.
Αναλυτικά, η ανακοίνωση της ΣΤΑΣΥ:
«Ο σταθμός της Γραμμής 1 του Μετρό “Μοναστηράκι” εμφανίζει διαχρονικά συνεχείς φθορές στην τοιχοποιία και το μεταλλικό στέγαστρο, λόγω παλαιότητας (τέλη του 19ου αιώνα) και υγρασίας, που δημιουργεί η εισροή υδάτων από το επίπεδο της πλατείας. Ο μεταλλικός φορέας του στεγάστρου ενισχύθηκε το 2000, κατά την κατασκευή του σταθμού της Γραμμής 3 του Μετρό.
Οι επιτόπιες αυτοψίες των τεχνικών συνεργείων της ΣΤΑ.ΣΥ και οι αναφορές επιβατών και μέσω της πλατφόρμας report.oasa.gr κατέδειξαν την ανάγκη συνολικών παρεμβάσεων στον σταθμό Μοναστηράκι (Γραμμή 1 Μετρό), δίχως να συντρέχει άμεσος κίνδυνος για τους χρήστες του.
Η ΣΤΑ.ΣΥ ανέθεσε σε πρώτη φάση την εκπόνηση μελετών, που θα αποτιμήσουν και θα αποτυπώσουν λεπτομερώς την υφιστάμενη δομική κατάσταση του σταθμού (κλειστοί χώροι, μεταλλικό στέγαστρο) και θα καθορίσουν τις τεχνικές λύσεις και παρεμβάσεις, στις οποίες θα προχωρήσει η εταιρεία.
Παράλληλα, για τη συνολική ανακαίνιση του σταθμού, υλοποιείται αυτήν την περίοδο ένα πλέγμα τεχνικών παρεμβάσεων, που περιλαμβάνει την τοποθέτηση πρόσθετων ενισχυτικών υδρορροών, εργασίες επιχρισμάτων και χρωματισμού, την επισκευή των ξύλινων εξωτερικών θυρών, την εφαρμογή τεχνικής λύσης για τον περιορισμό του κενού μεταξύ συρμού και αποβάθρας, καθώς και την αντικατάσταση παλαιών φωτιστικών και λαμπτήρων φθορίου με φωτιστικά και λαμπτήρες τεχνολογίας Led».
Η απάντηση του Κωνσταντίνου Κυρανάκη
Θέση για τα σχετικά δημοσιεύματα πήρε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο οποίος άσκησε έντονη κριτική στην εφημερίδα «Τα Νέα» για το πρωτοσέλιδό της. «Πρόκειται για μία συστηματική προσπάθεια πλήρους απαξίωσης των ΜΜΜ», δήλωσε ο κ. Κυρανάκης στον Real FM, υποστηρίζοντας ότι ούτε το Υπουργείο ούτε η ΣΤΑΣΥ κλήθηκαν να τοποθετηθούν πριν τη δημοσίευση του ρεπορτάζ. «Ο σταθμός στο Μοναστηράκι είναι από τον 19ο αιώνα και με βάση την παλαιότητά του βγάλαμε στη Διαύγεια την πρόσκληση για την μελέτη στατικότητας», πρόσθεσε.
Όσον αφορά τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ο αναπληρωτής υπουργός σημείωσε ότι η νέα γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη και οι ανανεωμένοι σταθμοί θα είναι έτοιμοι το καλοκαίρι του 2026, ενώ για τις νέες αμαξοστοιχίες παρέπεμψε στην Hellenic Train ως αρμόδιο φορέα για τον καθορισμό της ημερομηνίας έναρξης κυκλοφορίας τους.