
Η τεχνολογία αλλάζει ραγδαία ακόμη και τις πιο καθημερινές μας συνήθειες
Η εποχή της πλήρους αυτοματοποίησης στη λιανική φτάνει και στην Ελλάδα, με «πιλότο» ένα νέο concept σούπερ μάρκετ που φέρει τη σφραγίδα του ομίλου Βαρδινογιάννη.
Το πρώτο πλήρως αυτοματοποιημένο σούπερ μάρκετ με την επωνυμία SmartShop είναι γεγονός και αλλάζει τα δεδομένα στις αγορές της καθημερινότητας και θυμίζει… τεχνολογικό σενάριο από το μέλλον.
Πίσω από το project βρίσκεται η Core Innovations, θυγατρική του ομίλου Motor Oil, η οποία υλοποίησε ένα κατάστημα που λειτουργεί στα πρότυπα των Amazon Go στις ΗΠΑ: χωρίς ταμεία, χωρίς ουρές, με τεχνητή νοημοσύνη και «έξυπνες» κάμερες στην οροφή, σύμφωνα με το powergame.gr.
Πώς λειτουργεί το «έξυπνο» κατάστημα
Το νέο SmartShop βρίσκεται στη λεωφόρο Ελευθερίου Βενιζέλου 150, στη Νέα Σμύρνη, και λειτουργεί με δύο «πρόσωπα»:
- Κανονικό ωράριο με προσωπικό μέχρι τις 23:00,
- Πλήρως αυτόματο σύστημα μετά τις 11 το βράδυ, χωρίς καθόλου υπαλλήλους.
Ο πελάτης, για να εισέλθει στο κατάστημα, σκανάρει την πιστωτική του κάρτα σε ειδική συσκευή στην είσοδο. Αυτόματα χρεώνεται με 3 ευρώ, τα οποία λειτουργούν ως εγγύηση, και η πόρτα ανοίγει.
Μέσα, πολλαπλές κάμερες στην οροφή και αισθητήρες υψηλής ακρίβειας αναγνωρίζουν κάθε προϊόν που ο πελάτης αφαιρεί από το ράφι. Το καλάθι ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο και στο τέλος, καθώς ο πελάτης απλώς… αποχωρεί, το ποσό των αγορών αφαιρείται αυτόματα από την κάρτα του. Αν κάποιο προϊόν επιστραφεί στο ράφι, δεν χρεώνεται, ενώ αν δεν πραγματοποιηθεί καμία αγορά, τα 3 ευρώ επιστρέφονται άμεσα. Τα προϊόντα που διατίθενται είναι κυρίως είδη πρώτης ανάγκης, σνακ, αναψυκτικά και ποτά από την κάβα.
Το μοντέλο Amazon Go σε ελληνικό έδαφος
Η πρωτοπορία αυτού του μοντέλου ανήκει στην Amazon, η οποία με τα Amazon Go κατέκτησε τις ΗΠΑ. Εκεί, οι πελάτες εισέρχονται με την εφαρμογή Amazon Shopping ή με σαρωτή παλάμης (Amazon One), παίρνουν τα είδη που θέλουν και… φεύγουν. Η τεχνολογία Just Walk Out παρακολουθεί τις κινήσεις τους με υπολογιστική όραση και αισθητήρες, δημιουργώντας ένα «εικονικό καλάθι» και χρεώνοντάς τους αυτόματα.
Το «εργαστήρι» της Motor Oil για το retail του αύριο
Η Core Innovations αποτελεί 100% θυγατρική του ομίλου Motor Oil, μετά τη μεταβίβαση των μετοχών της Coral Innovations στην Ireon Investments το 2023 και τη μετονομασία της το 2024. Διαχειρίζεται τόσο τα Smart Shops, είτε αυτόνομα είτε εντός πρατηρίων Shell, όσο και την αλυσίδα μικρών σημείων λιανικής Twenty 4 Shopen, που εξαγοράστηκε στο τέλος του 2024.
Το δίκτυο των Twenty 4 Shopen αριθμεί ήδη 25 καταστήματα, κυρίως στην Αθήνα, με παρουσία και σε Ρόδο, Πύργο, Βόλο και Ιωάννινα. Παράλληλα, η Core συμμετέχει κατά 60% στην Taresso, εταιρεία καφέ που εξαγόρασε επίσης ο όμιλος Motor Oil.
Αύξηση εσόδων
Παρά την έντονη επενδυτική δραστηριότητα, η Core Innovations κατέγραψε το 2024 ισχυρή αύξηση εσόδων στα 25,2 εκατ. ευρώ (+17,3%) και βελτίωση λειτουργικής κερδοφορίας, με EBITDA στα 0,96 εκατ. ευρώ (+84,1%).
Ωστόσο, οι υψηλότερες αποσβέσεις και τα αυξημένα χρηματοοικονομικά έξοδα οδήγησαν σε ζημία προ φόρων 84.000 ευρώ, έναντι μικρού κέρδους το 2023, ένδειξη ότι το project βρίσκεται ακόμη σε φάση επιθετικών επενδύσεων.