
Άλλο η νομιμότητα και άλλο η λογική...
Το περιστατικό με τον Βασίλη Μπισμπίκη και το θηριώδες Ford Ranger Raptor που οδηγούσε προκάλεσε ερωτήματα: μπορεί ένας ιδιώτης να έχει στα χέρια του ένα τέτοιο «θηρίο» και να το κινεί μέσα στην πόλη;
To Ford Ranger Raptor προηγούμενης γενιάς είναι ένα pick-up με μήκος πάνω από πέντε μέτρα, πλάτος περίπου δύο, βάρος που αγγίζει τους 2,5 τόνους και ισχύ πάνω από 200 ίππους. Σχεδιασμένο για σκληρές εκτός δρόμου συνθήκες, με ενισχυμένη ανάρτηση και τροχούς βαρέως τύπου, το όχημα αυτό δεν είναι το τυπικό «αστικό» αυτοκίνητο.
Η κίνηση μέσα στην πόλη
Παρά τον όγκο και τις επιδόσεις του, η νομοθεσία στην Ελλάδα είναι ξεκάθαρη: ιδιώτες μπορούν να οδηγούν pick-up αυτού του τύπου, αρκεί να έχουν ταξινομηθεί ως διπλοκάμπινα επιβατικά Ι.Χ. (Φ.Ι.Χ.). Η χρήση τους δεν περιορίζεται σε επαγγελματίες. Στην περίπτωση δε που αποκτήθηκαν μέσω leasing, πρέπει να έχουν εξαγοραστεί πλήρως από τον κάτοχο και όχι να κυκλοφορούν με απλή μίσθωση που δίνει μελλοντικό δικαίωμα αγοράς.
Συνεπώς, ο Βασίλης Μπισμπίκης, όπως κάθε άλλος οδηγός, είχε το δικαίωμα να χρησιμοποιεί το Raptor για προσωπικές του μετακινήσεις, εφόσον τηρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις.
Το ζήτημα είναι πώς οδηγείς
Το πρόβλημα δεν είναι αν μπορείς να το οδηγήσεις αλλά πώς το οδηγείς. Οι εικόνες από το εμπλεκόμενο όχημα έδειξαν χτυπημένο προφυλακτήρα και φτερό, με τις ζημιές να περιορίζονται σε αυτό, την ώρα που μικρότερα οχήματα υπέστησαν σοβαρότερες φθορές. Η αναλογία μάζας και δύναμης κάνει τη διαφορά: ένα τόσο βαρύ pick-up μπορεί να βγει σχεδόν αλώβητο από μια σύγκρουση, ενώ οι γύρω του πληρώνουν το κόστος.
Η υπόθεση έχει φέρει στο προσκήνιο και τις προβλέψεις του νέου ΚΟΚ. Ανεξάρτητα από το αν αποδειχθεί κατανάλωση αλκοόλ, οι αρχές εστιάζουν στη φθορά ξένης περιουσίας και στην εγκατάλειψη του σημείου, παραβάσεις που επιφέρουν υψηλά πρόστιμα, αφαίρεση διπλώματος και, σε περίπτωση επικίνδυνης οδήγησης, ακόμα και ενεργοποίηση του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα.
Συνεπώς ένας ιδιώτης μπορεί να οδηγεί ένα Ford Ranger Raptor, αρκεί να έχει ταξινομηθεί σωστά. Το ζήτημα, όμως, δεν είναι η νομιμότητα, αλλά η υπευθυνότητα.