Διόρθωση προς τα κάτω: Σε ποιο ελληνικό νησί πέφτουν οι τιμές το φετινό καλοκαίρι

mykonos

Κανείς δεν το περίμενε

Μπορεί η φετινή τουριστική σεζόν να ξεκινά με αισιοδοξία για υψηλές αφίξεις και σταθερή ζήτηση, ωστόσο ο παράγοντας «τιμή» επιστρέφει δυναμικά στο προσκήνιο.

Μεταξύ των κορυφαίων τουριστικών προορισμών, η Μύκονος εμφανίζει σημάδια διόρθωσης τιμών, στέλνοντας το μήνυμα ότι ακόμα και οι πλέον πολυτελείς αγορές δεν μένουν ανεπηρέαστες από τις πιέσεις της αγοράς και τις απαιτήσεις των σύγχρονων ταξιδιωτών.

Σύμφωνα με πληροφορίες από ανθρώπους του ξενοδοχειακού χώρου, η τάση που κυριαρχεί είναι η στροφή σε επιλογές που χαρακτηρίζονται από υψηλό value for money, σύμφωνα με το capital.gr. Οι ταξιδιώτες δεν διστάζουν να επενδύσουν σε ακριβή διαμονή, αρκεί αυτή να συνοδεύεται από την αντίστοιχη ποιότητα υπηρεσιών και φιλοξενίας. Αντιθέτως, φαίνεται πως υπάρχει πλέον κόπωση απέναντι στο «πολυτελές χωρίς αιτία», ειδικά όταν συγκρίσιμες εμπειρίες μπορούν να βρεθούν αλλού, με χαμηλότερο κόστος.

Πτώση τιμών

Η Μύκονος, η οποία τα τελευταία χρόνια είδε τις τιμές να εκτοξεύονται, αποτελεί πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα εξορθολογισμού. Η προσφορά υπερπολυτελών καταλυμάτων και εστιατορίων που δεν ανταποκρίνονται πάντα σε προσδοκίες και προσφερόμενο σέρβις έχει ωθήσει αρκετούς επιχειρηματίες να αναπροσαρμόσουν τις τιμές, ώστε να διατηρήσουν την ελκυστικότητα του νησιού. «Δεν είναι θέμα απλώς ποσού, αλλά αντιστοιχίας ποιότητας-κόστους», σημειώνουν χαρακτηριστικά επιχειρηματίες της τουριστικής αγοράς.

Η πορεία των εσόδων και η νέα πραγματικότητα

Παρά την ανοδική τροχιά στις αφίξεις -με την Ελλάδα να καταγράφει το 2024 περισσότερους από 36 εκατομμύρια διεθνείς επισκέπτες, αυξημένους κατά 9,8% σε σχέση με πέρσι- τα έσοδα δεν ακολουθούν τον ίδιο ρυθμό. Οι συνολικές ταξιδιωτικές εισπράξεις ανήλθαν στα 21,7 δισ. ευρώ (+5,4%), ωστόσο η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη υποχώρησε στα 573 ευρώ, παρουσιάζοντας πτώση 5,1%.

Η μείωση αυτή αποδίδεται κυρίως στην αύξηση των επισκεπτών από αγορές χαμηλότερης αγοραστικής δύναμης, όπως τα Βαλκάνια και η Ανατολική Ευρώπη, αλλά και στη στροφή πολλών τουριστών προς οικονομικότερες επιλογές, όπως τα καταλύματα τύπου Airbnb και τα πακέτα all inclusive, που περιορίζουν τις δαπάνες εκτός ξενοδοχείου.

Οι κρατήσεις γίνονται… last minute

Μέχρι και τον Μάρτιο του 2025, οι κρατήσεις έδειχναν να κινούνται με υψηλό ρυθμό, ωστόσο στη συνέχεια παρατηρήθηκε στασιμότητα. Πολλοί ταξιδιώτες φαίνεται να περιμένουν προσφορές της τελευταίας στιγμής, επιβεβαιώνοντας την αυξανόμενη ευαισθησία της αγοράς στις τιμές.

Οι επιχειρηματίες του τουρισμού εκτιμούν ότι η διόρθωση τιμών, όπως αυτή που ήδη διαφαίνεται στη Μύκονο, είναι αναγκαία για να αποφευχθούν φαινόμενα «τουριστικής κόπωσης» από πλευράς επισκεπτών, ειδικά όταν η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών δεν ανταποκρίνεται στο ύψος των τιμών.

Το μέλλον της Μυκόνου ως case study

Η Μύκονος, παρά τη μερική διόρθωση των τιμών, συνεχίζει να είναι παγκόσμιο brand. Ωστόσο, το παράδειγμά της δείχνει ότι ακόμη και οι πιο ισχυροί προορισμοί οφείλουν να προσαρμόζονται στις νέες συνθήκες. Το στοίχημα πλέον δεν είναι μόνο να προσελκύεις επισκέπτες, αλλά να τους διατηρείς ευχαριστημένους, ώστε να επιστρέφουν και να συστήνουν τον προορισμό.

Η πρόκληση είναι μπροστά: να ενισχυθεί η ποιότητα, να διατηρηθεί η αυθεντικότητα και να ευθυγραμμιστούν οι τιμές με τις πραγματικές προσφερόμενες υπηρεσίες. Μόνο έτσι θα μπορέσει ο ελληνικός τουρισμός να περάσει από το στάδιο της ποσοτικής επιτυχίας σε αυτό της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας.

Τελευταίες Ειδήσεις