Η οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα και ο μέσος μισθός που ανέρχεται στα 1.200 ευρώ δεν προσφέρουν μία άνετη ζωή στους πολίτες.
Ετσι, αρκετοί είναι αυτοί που επιλέγουν να μεταναστεύσουν σε χώρες του εξωτερικού. Περίπου 10.000 Έλληνες γιατροί, τραγουδιστές, πιλότοι, αεροσυνοδοί, σεφ, μηχανικοί, μετακόμισαν σε μία συγκεκριμένη χώρα όπου τους αποκαλούν Αλ-Γιουνάν.
Το κύμα της μετανάστευσης ξεκίνησε στη διάρκεια της κρίσης, όμως η αλήθεια είναι ότι εντάθηκε και συνεχίζει να εντείνεται όσο περνούν τα χρόνια. Η αιτία, παραμένει σταθερά η ίδια. Ανταγωνιστικότατες αμοιβές που φτάνουν και τα 20.000 ευρώ.
Ο λόγος για το Ντουμπάι, εκεί όπου κάποτε υπήρχε μόνο άμμος και σήμερα βασιλεύει η υπερβολή.
Οι πόρτες του Ντουμπάι άνοιξαν πρώτα για τους γιατρούς. Οι Εμιρατιανοί εντόπισαν γρήγορα το υψηλό επίπεδο κατάρτισης των Ελλήνων γιατρών και άρχισαν να τους «εισάγουν», σύμφωνα με το newmoney.gr.
Περισσότεροι από 2.500 γιατρούς μετακόμισαν στο Ντουμπάι, την προηγούμενη δεκαετία. Με τις απολαβές να είναι πολύ καλύτερες από των Ελλήνων συναδέλφων τους (για όσους είχαν, μέσα στην κρίση, δουλειά), αλλά και με επιπλέον καλύψεις, όπως πολυτελής τόπος διαμονής και τρόπος/έξοδα μετακινήσεων, σήμερα αρκετοί γιατροί δουλεύουν σε κλινικές κάθε είδους στην αραβική Μητρόπολη, από παθολόγους ως πλαστικούς και με τους μισθούς τους να εκκινούν από τις 10.000 ευρώ το μήνα και να ξεπερνούν -αναλόγως της εμπειρίας- τις 20.000.
Επίσης, ένας πιλότος της Emirates (στην οποία εργάζονται περισσότεροι από 500 Έλληνες και Ελληνίδες) μπορεί να παίρνει από 14.000 ως και περισσότερες από 20.000 ευρώ το μήνα, εάν πραγματοποιεί long haul πτήσεις. Και αφορολόγητα -στο Ντουμπάι δεν υπάρχει αυτό- καθώς και καλύψεις όπως ασφάλιση υγείας, πληρωμένη κατοικία και ξενοδοχεία, αυτοκίνητο, φαγητό και δωρεάν εισιτήρια για Ελλάδα.
«Τίποτα δεν είναι δωρεάν», σχολιάζει, ωστόσο, Έλληνας πιλότος. Οι αμοιβές που δίνονται δεν είναι τυχαίες, ούτε δίνονται σε τυχαίους. Οι απαιτήσεις είναι μεγάλες και σε αυτές μπορούν να ανταποκριθούν μόνο οι καλύτεροι. Δεν είναι ότι μπορεί να κουβαλάς 400 ψυχές μόνο, είναι και ότι αν φύγεις μόλις μια μοίρα από το προκαθορισμένο στην προσγείωση, θα πληρώσεις πρόστιμο. Αν το ξανακάνεις, μεγαλύτερο και, αν ξαναγίνει, απλά δε θα δουλεύεις.
Αυτό βέβαια δεν αναιρεί το γεγονός ότι οι συνθήκες εργασίας και οι αμοιβές είναι πολύ καλές. Ο συγκυβερνήτης -ο οποίος κατά κανόνα έχει αρκετές ώρες πτήσης στο ενεργητικό του- παίρνει ως και 12.000 ευρώ το μήνα. Ομοίως και οι αεροσυνοδοί και φροντιστές, οι μισθοί των οποίων ξεκινούν από τις 3.000 (για τους εκπαιδευόμενους) και φτάνουν ως και τις 9.000 ευρώ το μήνα, περνούν σκληρή εκπαίδευση και έχουν υποχρέωση να είναι ευπρεπείς και να τηρούν συγκεκριμένες οδηγίες για το παρουσιαστικό τους. Έχουν όμως, ιδιωτική ασφάλιση και σπίτι στο Ντουμπάι.
Καλούς, πολύ καλούς μισθούς παίρνουν ειδικότητες κάθε είδους που εργάζονται στον Κόλπο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι βατραχάνθρωποι και οι μηχανικοί οι οποίοι εκτελούν εργασίες σε πετρελαιοπηγές και αλλά έργα οι οποίοι πληρώνονται όχι με τον μήνα, αλλά με την ώρα. Λόγω της επικινδυνότητας, αλλά και της εξειδίκευσης που χρειάζεται, ένας μήνας εργασίας γι’ αυτούς μπορεί να βγάλει τα έξοδα ετών για τη διαβίωση στην Ελλάδα. Και το μόνιμο προσωπικό -μηχανικοί- εταιρειών στο Ντουμπάι αμείβονται με μισθούς που εκκινούν από τις 7.000 ευρώ, συν τις καλύψεις που συμφωνούν όταν ξεκινούν να εργάζονται εκεί.
Στη Μητρόπολη των Εμιράτων, όπου πηγαινοέρχονται billionaires και celebrities, πολλές και καλές δουλειές υπάρχουν και για τους brokers. Ο επενδυτικός σύμβουλος μιας τράπεζας που έχει παράρτημα στο Ντουμπάι, μπορεί να αμοίβεται με περισσότερες από 20.000 ευρώ το μήνα, συν τα bonus και τις παροχές (αυτοκίνητο με οδηγό, σπίτι και δωρεάν αεροπορικά), ενώ χρυσές δουλειές κάνουν και οι brokers… άλλου είδους.
Ο λόγος για τους brokers ελικοπτέρων και ιδιωτικών αεροσκαφών, οι οποίοι είναι 24/7 σε κατάσταση… συναγερμού, ώστε να κλείσουν ελικόπτερο ή αεροσκάφος για τη μετακίνηση- αστραπή του πελάτη τους. Ο broker, μπορεί να πληρωθεί ποσά που ξεπερνούν τις 6.000 την ώρα για μια πτήση, αλλά θα πρέπει να “φροντίσει” τον πελάτη. Από τα διαβατήρια και τις αποσκευές, τη μετακίνηση από και προς τον χώρο απογείωσης/προσγείωσης, ως και να συνοδεύσει τον πελάτη στη μετακίνηση ώστε να επιλύσει κάθε ζήτημα που θα προκύψει.
Υψηλή τεχνογνωσία και εμπειρία υπάρχει από την ελληνική πλευρά και στον χώρο του hospitality και γενικότερα του τουρισμού και, έτσι, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι χιλιάδες συμπατριώτες μας ζουν και εργάζονται στο χώρο του τουρισμού, ο οποίος παρουσιάζει εκρηκτική ανάπτυξη στην Εμιρατιανή πρωτεύουσα. Ένα έμπειρο στέλεχος ξενοδοχείου στο Ντουμπάι αμείβεται με μισθό που ξεπερνά τις 10.000 ευρώ το μήνα, ένας σεφ σε ξενοδοχείο μπορεί να πληρώνεται με 4-5.000 ευρώ και σε εστιατόριο, αν είναι «ονομαστό», να ξεπερνά τις 9.000 ευρώ το μήνα.
Το κόστος ζωής
Είπαμε, τίποτα δεν είναι δωρεάν σε αυτή τη ζωή. Καλοί είναι οι μισθοί και τρομερές οι παροχές, αλλά είναι μεγάλο και το κόστος ζωής. Το πετρέλαιο -και γενικά τα καύσιμα- στο Ντουμπάι είναι πάμφθηνα. Όπως είναι το νερό σε εμάς. Αντίστοιχα, όμως, το νερό εκεί είναι ακριβό, όπως είναι εδώ το πετρέλαιο. Και, με περισσότερες από 200.000 αφίξεις νέων εργαζομένων κατ’ έτος (μόλις το 15% των κατοίκων της πόλης είναι Εμιρατιανοί), είναι λογικό να υπάρχει μεγάλη ζήτηση για ακίνητα και, ως εκ τούτου, τα ενοίκια να ανεβαίνουν.
Για ένα διαμέρισμα τριών δωματίων, το ενοίκιο κατά μέσο όρο κοστίζει 2.500 ευρώ, ενώ ομοίως ακριβό είναι γενικότερα το κόστος ζωής εκεί. Για να επιβιώσει κανείς, με το κόστος ζωής εκεί, θα πρέπει να έχει μισθό που να ξεπερνά τις 3.000 ευρώ.
Μια μέση οικογένεια που ζει εκεί χρειάζεται περίπου 2.000 ευρώ τον μήνα για το σπίτι των δύο δωματίων και περίπου 800 με 900 ευρώ για σούπερ μάρκετ. Το ρεύμα κοστίζει τουλάχιστον 200 με 250 ευρώ κάθε μήνα το καλοκαίρι λόγω του κλιματιστικού και κάτι παραπάνω από 100 τον χειμώνα μηνιαίως. Σε αυτά προσθέστε περίπου 800 με 900 ευρώ για σούπερ μάρκετ και 650 ευρώ για άλλα έξοδα, όπως τον παιδικό σταθμό για το παιδί.Ανάλογα με το τι είδους ζωή κάνει κάποιος, οι τιμές βέβαια αλλάζουν…
Οι μετακινήσεις πάντως είναι φθηνές, ως αποτέλεσμα του άφθονου και φθηνού πετρελαίου, το lifestyle και τα στάνταρ ζωής όμως είναι υψηλά. Με πληθυσμό άνω των 3,3 εκατομμυρίων, το Ντουμπάι έχει περίπου 52.000 εκατομμυριούχους και δισεκατομμυριούχους να ζουν και να εργάζονται στην περιοχή.
Από την άλλη, η εγκατάσταση εκεί δεν είναι απλό πράγμα. Χρειάζεται να εκδώσει κανείς μια σειρά από άδειες, για να κάνει οτιδήποτε: Άδεια διαμονής, άδεια εργασίας, νέο δίπλωμα (το ευρωπαϊκό δεν επιτρέπει την οδήγηση εκεί), άδεια για να αγοράζει και καταναλώνει αλκοολούχα ποτά.
Θεωρείται, δε, δεδομένο ότι με την άφιξη εκεί, κάποιος θα πληρώσει… χαράτσι. Έτσι αποκαλούν οι ξένοι επισκέπτες τα τσουχτερά πρόστιμα που επιβάλλονται από τις κάμερες για τις παραβιάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Διότι, είναι σχεδόν δεδομένο ότι εισπράξει τουλάχιστον μια κλήση για παράβαση του ορίου ταχύτητας στους δρόμους του Ντουμπάι, θαυμάζοντας τις… ορδές των Maybach, Bugatti, Lamborghini, Ferrari και Porsche που κυκλοφορούν εκεί.