Οι Ηνωμένες Πολιτείες τήρησαν μεροληπτική στάση στη αξιολόγηση του αξιόπλοου του Boeing 737 MAX;
Το ερώτημα βρίσκεται πλέον σε όλα τα χείλη έπειτα από την ανάδειξη των ομοιοτήτων ανάμεσα στα δύο αεροπορικά δυστυχήματα της Lion Air και της Ethiopian Airlines στις οποίες αναφέρθηκαν οι αιθιοπικές αρχές χθες.
Το Boeing 737 MAX 8 τέθηκε σε υπηρεσία τον Μάιο 2017 και γνώρισε δύο τραγωδίες εν σειρά σε απόσταση λίγων μηνών, γεγονός πρωτοφανές για ένα νέο αεροσκάφος.
Οι έρευνες για τα δύο δυστυχήματα βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά τα πρώτα στοιχεία ως προς το δυστύχημα της Lion Air δείχνουν δυσλειτουργία του συστήματος σταθεροποίησης για την αποτροπή απώλειας στήριξης του αεροσκάφους, του γνωστού ως MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System).
«Κατά την έρευνα στον καταγραφέα των παραμέτρων (FDR-Flight Data Recorder), εντοπίσθηκαν σαφείς ομοιότητες ανάμεσα στην πτήση 302 της Ethiopian Airlines και τη πτήση 610 της Lion Air», δήλωσε χθες η υπουργός Μεταφορών της Αιθιοπίας χωρίς να επεκταθεί σε λεπτομέρειες. Οι υποψίες βαρύνουν το MCAS.
Αν και πρέπει να περάσουν μήνες για να γίνουν γνωστά τα αίτια της συντριβής των δύο Boeing 737 MAX 8, οι ειδικοί αναρωτιούνται για την πιστοποίηση του MCAS, παρά το γεγονός ότι αμερικανοί πιλότοι έχουν αναφέρει και από την δική τους πλευρά ότι έχουν συναντήσει προβλήματα με την λειτουργία του συστήματος αυτού.
Υπάλληλοι της Boeing δίνουν τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας!
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA), η ρυθμιστική αρχή στις αερομεταφορές, βρίσκεται στο επίκεντρο, αφού εκείνη δίνει την άδεια για να τεθούν σε υπηρεσία τα αεροπλάνα.
Ομως εδώ και δέκα περίπου χρόνια, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας έχει αναθέσει αυτήν την αποστολή στις ίδιες τις εταιρείες αεροναυπηγικής και σε εξωτερικούς εμπειρογνώμονες.
Σύμφωνα με την νέα αυτή διαδικασία που ονομάζεται ODA (Organization Designation Authorization), υπάλληλοι της Boeing που ορίζονται από την FAA βοηθούν τη ρυθμιστική αρχή στη διαδικασία έγκρισης των αεροσκαφών (σχεδιασμός, παραγωγή, δοκιμαστικές πτήσεις, συντήρηση και λειτουργία διαφόρων συστημάτων) που κατασκευάζουν οι εργοδότες τους και στην πιστοποίηση της εκπαίδευσης των πιλότων στα νέα αεροσκάφη.
Η τάση αυτή ενισχύθηκε εξαιτίας των περικοπών των κονδυλίων και της αύξησης του όγκου εργασίας, δήλωσαν στο Γαλλικό Πρακτορείο (AFP) πηγές της βιομηχανίας. Στην περίπτωση του 737 MAX προστίθεται η ανάγκη που εκφράσθηκε από την Boeing να μειωθεί το ταχύτερο δυνατόν το προβάδισμα του A320 Neo της Airbus στην αγορά, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Η πρώτη αναφορά των μηχανικών της Boeing για το MCAS βρίθει «σημαντικών» σφαλμάτων, αναφέρεται σε χθεσινό δημοσίευμα των Seattle Times.
Ως προς το θέμα αυτό, υπήρξαν διαφορές αξιολόγησης ανάμεσα στο προσωπικό της FAA του γραφείου του Σιάτλ και της κεντρικής υπηρεσίας στην Ουάσινγκτον, δήλωσε κυβερνητική πηγή στο AFP.
«Το πρόγραμμα πιστοποίησης του 737 MAX ακολούθησε την κλασική διαδικασία», ισχυρίζεται από την πλευρά της η FAA, που διατηρεί γραφεία στο εργοστάσιο της Boeing στο Ρέντον, όπου συναρμολογείται το αεροσκάφος που προοριζόταν να γίνει η σύγχρονη ναυαρχίδα της εταιρείας, σύμφωνα με πηγές.
Ο Ντένις Μάιλενμπεργκ, ο επικεφαλής της Boeing, δήλωσε χθες ότι η εταιρεία «βρίσκεται στα στάδια ολοκλήρωσης» διορθωτικού του MCAS. Πηγές της βιομηχανίας δήλωσαν στο AFP ότι αυτό το «διορθωτικό» θα είναι έτοιμο σε δέκα περίπου ημέρες.
Ο Πίτερ ΝτεΦάτζιο, πρόεδρος της επιτροπής Μεταφορών της Βουλής των Αντιπροσώπων, προτίθεται να ξεκινήσει έρευνα για την πιστοποίηση του 737 MAX, σύμφωνα με κοινοβουλευτικές πηγές. Κατά την έρευνα δεν αποκλείεται να κληθούν σε ακρόαση στελέχη της FAA.
«Η αξιοπιστία της FAA και της Boeing απειλείται και, πέραν αυτού, αμφισβητείται ολόκληρο το παγκόσμιο σύστημα αμοιβαιότητας σε ό,τι αφορά την πιστοποίηση των αεροσκαφών», δηλώνει ο Ρίτσαρντ Αμπουλάφια, ειδικός αεροναυτικής του Teal Group.
Μετά την συντριβή της πτήσης 610 της Lion Air, η FAA είχε ζητήσει από την Boeing να τροποποιήσει τα εγχειρίδια της πτήσης και της εκπαίδευσης των πιλότων «ώστε να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να ανταποκρίνονται» σε «απροσδόκητες» κινήσεις του MCAS.
Οι πιλότοι είχαν εκφράσει την ανάγκη τους για ενημέρωση και εκπαίδευση σε σχέση με ό,τι τους είχε αρχικά δοθεί.
Το 737 MAX πιστοποιήθηκε ως νέα παραλλαγή του προγράμματος 737 NG, παρά τις σημαντικές διαφορές τους, για παράδειγμα ως προς τον κινητήρα και το MCAS, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στην ιστοσελίδα της FAA έγγραφα (TC/STC). Σε γενικές γραμμές, το 737 MAX δεν εξετάσθηκε στο σύνολό του.
«Υπάρχει ίσως ανάγκη να επανεξετασθεί τι λειτουργεί και τι δεν λειτουργεί (στη διαδικασία πιστοποίησης). Αλλά δεν πρέπει να γίνει με συναισθηματικό τρόπο», δηλώνει ο Μισέλ Μερλουζό, ειδικός στην AirInsight.