
Η απόφαση για το μαζικό κλείσιμο των ΕΛΤΑ πυροδοτεί πολιτικό σεισμό. Αντιδράσεις από βουλευτές, τοπικές κοινωνίες και στελέχη της ΝΔ φέρνουν την κυβέρνηση σε κατάσταση συναγερμού.
Σε μείζον πολιτικό πρόβλημα για την κυβέρνηση έχει μετατραπεί η απόφαση της διοίκησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) να προχωρήσει στο κλείσιμο 204 καταστημάτων σε όλη τη χώρα. Παρά τη μερική αναδίπλωση της εταιρείας, που ανέβαλε για τρεις μήνες την αναστολή λειτουργίας 158 υποκαταστημάτων, κυρίως σε περιοχές της περιφέρειας, οι αντιδράσεις παραμένουν έντονες και πολυεπίπεδες. Η δυσαρέσκεια δεν περιορίζεται μόνο στις τοπικές κοινωνίες και την αντιπολίτευση, αλλά εκτείνεται και στο εσωτερικό της Νέας Δημοκρατίας, όπου, όπως λέγεται, «βράζουν».
Βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος κατηγόρησαν τη διοίκηση των ΕΛΤΑ για αιφνιδιασμό και έλλειψη ενημέρωσης, ζητώντας μέσα στο Σαββατοκύριακο την επανεξέταση της απόφασης. Ζητούν επίσης να δοθούν εξηγήσεις για τα κριτήρια επιλογής των υποκαταστημάτων που αναστέλλουν τη λειτουργία τους, καθώς και πλήρη ανάλυση του σχεδίου αναδιάρθρωσης, με βασικό γνώμονα τη συνεχή εξυπηρέτηση των πολιτών, ιδίως των ηλικιωμένων και των συνταξιούχων, σε απομακρυσμένες ή νησιωτικές περιοχές. Η επιλογή εφαρμογής του σχεδίου σε δύο φάσεις χαρακτηρίστηκε από πολλούς ως απλό «κλωτσάω το τενεκεδάκι παρακάτω».
Παρότι όλοι αναγνωρίζουν την ανάγκη για εξυγίανση και διασφάλιση της βιωσιμότητας των ΕΛΤΑ, δεν λείπουν οι επικρίσεις για την αποτυχία του management και για το «μια κι έξω» κλείσιμο των καταστημάτων. Οι πιέσεις από δημάρχους και ψηφοφόρους στις εκλογικές περιφέρειες μεταφέρονται πλέον προς τη διοίκηση των ΕΛΤΑ, το Υπερταμείο και, τελικά, το Μέγαρο Μαξίμου. Αντιδράσεις εκδηλώνονται και σε μεγάλα αστικά κέντρα δηλαδή Αττική, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ρόδο, Ιωάννινα, Χανιά, όπου από σήμερα αναστέλλεται η λειτουργία 46 καταστημάτων, προκαλώντας τον «ξαφνικό θάνατο» για ένα σημαντικό τμήμα του δικτύου.
Αν και τα ΕΛΤΑ έχουν υπαχθεί στο Υπερταμείο ήδη από το 2018, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, και η σημερινή κυβέρνηση δεν επιτρέπεται να τα χρηματοδοτήσει απευθείας λόγω κανόνων ανταγωνισμού και δεσμεύσεων έναντι της Κομισιόν, το Μέγαρο Μαξίμου αντιλαμβάνεται ότι κινδυνεύει να επωμιστεί το πολιτικό βάρος της υπόθεσης. Για τον λόγο αυτό εντείνει την πίεση προς τη διοίκηση των ΕΛΤΑ να παρουσιάσει με σαφήνεια τους νέους τρόπους εξυπηρέτησης των πολιτών μέσω του προγράμματος «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον» και του «ψηφιακού ταχυδρόμου».
Εσωκομματική αναταραχή και επιχείρηση κατευνασμού
Με το κλίμα στην Κοινοβουλευτική Ομάδα της ΝΔ βαρύ και τον κίνδυνο δημιουργίας εσωκομματικού μετώπου απέναντι στην αντιπολίτευση, η κυβέρνηση προσπαθεί να «χαμηλώσει τους τόνους» ενόψει της αυριανής κοινής συνεδρίασης των Επιτροπών Οικονομικών και Δημόσιας Διοίκησης της Βουλής. Εκεί θα παραστούν ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ Γρηγόρης Σκλήκας, εκπρόσωπος του Υπερταμείου και οι υπουργοί Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας εκτόνωσης, έχει προγραμματιστεί για σήμερα στις 18:30 τηλεδιάσκεψη του CEO των ΕΛΤΑ με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου, στην οποία μπορούν να συμμετάσχουν όσοι βουλευτές της ΝΔ το επιθυμούν. Το κλίμα, ωστόσο, παραμένει ηλεκτρισμένο, με αρκετούς κυβερνητικούς βουλευτές να εξετάζουν το ενδεχόμενο να ζητήσουν την αντικατάσταση του κ. Σκλήκα, τον οποίο θεωρούν υπεύθυνο τόσο για την έλλειψη ενημέρωσης όσο και για την κατάσταση του Οργανισμού, παρά τις παρεμβάσεις στήριξης που έχουν γίνει στο παρελθόν.
Η ένταση αποτυπώθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου. «Η λύση η οποία ανακοινώθηκε χθες από τα ΕΛΤΑ δεν με καλύπτει. Και δεν με καλύπτει καθώς δεν παίρνω μέρος ως βουλευτής, και όλοι οι συνάδελφοι, στη διαβούλευση. Δεν είμαστε θεατές τεχνοκρατικών αποφάσεων», δήλωσε στο Mega ο βουλευτής Β’ Πειραιά της ΝΔ, Δημήτρης Μαρκόπουλος. Στο ίδιο μήκος κύματος, ο βουλευτής Ανατολικής Αττικής Στέλιος Πέτσας τόνισε μέσω του Χ ότι «το ένα λάθος, δεν διορθώνεται με άλλο. Η αναστολή της απόφασης κλεισίματος καταστημάτων των Ελληνικών Ταχυδρομείων θα πρέπει να αφορά όλη την επικράτεια».
Αιτιολογημένες απαντήσεις για την απόφαση αναστολής λειτουργίας ακόμη και κερδοφόρων καταστημάτων, όπως εκείνου στο Χαϊδάρι, ζήτησε η βουλευτής Δυτικού Τομέα Β’ Αθηνών, Μαρία Συρεγγέλα, επισημαίνοντας ότι το νέο μοντέλο βιωσιμότητας οφείλει να βασίζεται στον σεβασμό προς εργαζομένους και πολίτες που εξαρτώνται από τις υπηρεσίες των ΕΛΤΑ.
Στελέχη της κυβέρνησης, μετά και το αυστηρό μήνυμα του αντιπροέδρου Κωστή Χατζηδάκη προς τη διοίκηση των ΕΛΤΑ για «λανθασμένη επικοινωνιακή διαχείριση» καθώς και τις επισημάνσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη ότι η εταιρεία δεν μπορεί να συνεχίσει να χάνει 30 εκατ. ευρώ ετησίως, τονίζουν πως «ο εκσυγχρονισμός των ΕΛΤΑ περνά μέσα από την συνεργασία των Ταχυδρομείων με τις τοπικές κοινωνίες». Το ζητούμενο πλέον είναι εάν υπάρχει εναλλακτική λύση πέραν του «λουκέτου» σε πάνω από 100 καταστήματα της περιφέρειας, τουλάχιστον για το επόμενο τρίμηνο.