Το blackout της Amazon «πάγωσε» το internet: Το τεχνικό σφάλμα που προκάλεσε παγκόσμιο ντόμινο και επηρεάστηκαν εκατομμύρια χρήστες (vids)

Το blackout της Amazon «πάγωσε» το internet: Το τεχνικό σφάλμα που προκάλεσε παγκόσμιο ντόμινο και επηρεάστηκαν εκατομμύρια χρήστες (vids)

Για αρκετές ώρες, δημοφιλείς εφαρμογές και ιστότοποι, όπως το Snapchat και το ίδιο το cloud της Amazon, τέθηκαν εκτός λειτουργίας.

Μια σοβαρή τεχνική δυσλειτουργία στην AMS, την υποδομή cloud της Amazon που εξυπηρετεί τεράστιο μέρος του διαδικτύου, προκάλεσε αναστάτωση το πρωί της Δευτέρας (20/10). Για αρκετές ώρες, δημοφιλείς εφαρμογές και ιστότοποι, όπως το Snapchat και το ίδιο το cloud της Amazon, τέθηκαν εκτός λειτουργίας, παραλύοντας ψηφιακές υπηρεσίες σε όλο τον κόσμο. Από τραπεζικές πλατφόρμες και κοινωνικά δίκτυα, μέχρι ιστοσελίδες κρατήσεων και ηλεκτρονικά καταστήματα, το πρόβλημα είχε αλυσιδωτές επιπτώσεις. Εκατομμύρια χρήστες βρέθηκαν προσωρινά αποκλεισμένοι ακόμη και από απλές καθημερινές συναλλαγές, όπως η ηλεκτρονική παραγγελία καφέ. Το περιστατικό ανέδειξε για άλλη μια φορά πόσο εξαρτημένη έχει γίνει η καθημερινή λειτουργία της κοινωνίας από τις υπηρεσίες cloud.

Τι πήγε στραβά

Όπως σημειώνει το CNN, παρά το γεγονός ότι τόσο η AWS όσο και οι ανταγωνιστές της διαθέτουν στιβαρά τεχνικά θεμέλια, το διαδίκτυο παραμένει ένα πολύπλοκο οικοσύστημα αλληλοεξαρτώμενων υπηρεσιών, που τελικά είναι τόσο αξιόπιστο όσο ο πιο αδύναμος κρίκος του. Η βασική αιτία της διακοπής της Δευτέρας δεν έχει ακόμα αποσαφηνιστεί. Ωστόσο, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, υπήρξε πρόβλημα σε μια κρίσιμη υπηρεσία μετατροπής φιλικών ονομάτων ιστότοπων σε διευθύνσεις IP, μια διαδικασία που επιτρέπει τη σύνδεση των εφαρμογών με τις βάσεις δεδομένων τους.

Στο παρελθόν, ανάλογες καταρρεύσεις έχουν συνδεθεί με ελαττωματικές αναβαθμίσεις, λανθασμένες εισαγωγές κώδικα ή ασυμβατότητες σε λογισμικό τρίτων. Σε εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις, έχουν ευθύνη φυσικές φθορές στα δίκτυα ή κακόβουλες επιθέσεις, όπως οι επιθέσεις άρνησης υπηρεσίας (DDoS), που προκαλούν υπερφόρτωση των διακομιστών. Πολλοί ειδικοί θεωρούν ότι η συχνότητα τέτοιων περιστατικών αποκαλύπτει ένα βαθύτερο πρόβλημα, την απουσία εναλλακτικών και την υπερσυγκέντρωση υπηρεσιών cloud σε λίγους τεχνολογικούς κολοσσούς. 

 

Δεν υπάρχει «κανένα σημάδι» ότι πρόκειται για κυβερνοεπίθεση, δήλωσε ο Rob Jardin, επικεφαλής ψηφιακός διευθυντής της εταιρείας κυβερνοασφάλειας NymVPN, διευκρινίζοντας πως «φαίνεται σαν τεχνικό σφάλμα που επηρεάζει ένα από τα κύρια κέντρα δεδομένων της Amazon». «Το διαδίκτυο σχεδιάστηκε αρχικά για να είναι αποκεντρωμένο και ανθεκτικό, ωστόσο σήμερα ένα μεγάλο μέρος του διαδικτυακού μας οικοσυστήματος συγκεντρώνεται σε έναν μικρό αριθμό περιοχών cloud», σημείωσε ο ίδιος. «Όταν μία από αυτές τις περιοχές παρουσιάζει σφάλμα, ο αντίκτυπος είναι άμεσος και εκτεταμένος». Σύμφωνα με τον Jardin, «αυτά τα προβλήματα μπορούν να προκύψουν όταν τα συστήματα υπερφορτώνονται ή ένα βασικό μέρος του δικτύου παρουσιάζει βλάβη. Και επειδή τόσοι πολλοί ιστότοποι και εφαρμογές βασίζονται στο AWS, ο αντίκτυπος εξαπλώνεται γρήγορα».

Η AWS δεν αντιμετωπίζει συχνά τέτοιες διακοπές, η τελευταία μεγάλη είχε σημειωθεί το 2021. «Αυτό είναι στο ίδιο επίπεδο με τους άλλους μεγάλους παρόχους cloud και, στην πραγματικότητα, είναι εκπληκτικό το γεγονός ότι είναι σε θέση να λειτουργούν στην κλίμακα που λειτουργούν χωρίς συχνότερες διακοπές», δήλωσε ο Mike Chapple, ειδικός στον κυβερνοχώρο και καθηγητής στο Mendoza College of Business του Πανεπιστημίου Notre Dame. «Ο λόγος που αυτά τα γεγονότα προσελκύουν πολύ μεγαλύτερη προσοχή είναι λόγω του αντίκτυπού τους», πρόσθεσε στο CNN.

Το επεισόδιο της Δευτέρας ξύπνησε αναμνήσεις από τo 2024, όταν ένα σφάλμα στο λογισμικό της CrowdStrike προκάλεσε τη μεγαλύτερη τεχνολογική διακοπή στην ιστορία, επηρεάζοντας αεροπορικές εταιρείες, νοσοκομεία και επιχειρήσεις παγκοσμίως. Οι άμεσες οικονομικές απώλειες τότε υπολογίστηκαν στα 5 δισεκατομμύρια δολάρια. Η αιτία εκείνης της κρίσης ήταν μια εσφαλμένη ενημέρωση στο σύστημα δοκιμών της CrowdStrike, που διαδόθηκε μέσω του cloud σε εκατομμύρια υπολογιστές. Παρόμοια προβλήματα καταγράφηκαν και στο δίκτυο της AT&T την περασμένη χρονιά, όταν μια σειρά διακοπών, ανάμεσά τους μια 11ωρη κατάρρευση, άφησε πολλούς εργαζόμενους σε προσωρινές θέσεις (gig workers) ανενεργούς για ώρες.

 

Τελευταίες Ειδήσεις