
Μυστήριο καλύπτει την κινηματογραφική ληστεία που έγινε στο Μουσείο του Λούβρου, ένα μουσείο που αντιμετωπίζει την τρίτη σημαντική υπόθεση κλοπής της Ιστορίας του. Πού αλλού έγιναν οι κλοπές του αιώνα, ποιες παραμένουν ανεξιχνίαστες
Ο προηγούμενος αιώνας έχει να μας θυμίζει κλοπές έργων τέχνης που άφησαν άφωνο τον πλανήτη. Τα περιστατικά είναι πάρα πολλά, εκ των οποίων αρκετά έχουν μείνει ανεξιχνίαστα με αποτέλεσμα να χαθούν μια για πάντα σπουδαία έργα, όπως «η γέννηση του Χριστού», του Μικελάντζελο Καραβάτζιο.
Λίγες ώρες πριν, έγινε μια κινηματογραφική ληστεία, που εξέθεσε ανεπανόρθωτα το Μουσείο του Λούβρου, καθώς την… πάτησαν από τους ληστές που είχαν για εξοπλισμό μια σκάλα, ένα αλυσοπρίονο και δύο σκούτερ… Την πρώτη φορά που εκτέθηκε το Λούβρο ήταν το 1911 με την κλοπή της Μόνα Λίζα, ωστόσο, το εμβληματικό έργο εντοπίστηκε κι επέστρεψε δύο χρόνια αργότερα.
Τον 1998 (3 Μαΐου), εκλάπη ο πίνακας Le Chemin de Sèvres. Ο έλεγχος ασφαλείας κρίθηκε ανεπαρκής, σύμφωνα με έκθεση, ενώ υπήρχαν ήδη προβλήματα με την ασφάλεια του μουσείου. Μέχρι και σήμερα η ληστεία παραμένει ανεξιχνίαστη. Όπως κι αυτή που έγινε χθες στην παριζιάνικη πρωτεύουσα κι έχει σημάνει… παγκόσμιο συναγερμό, αναγκάζοντας τη γαλλική κυβέρνηση να κάνει λόγο για εθνική αποτυχία.
Παρακάτω παρατίθενται ορισμένες από τις πιο πολυσυζητημένες ληστείες έργων τέχνης. Άλλες, εξιχνιάστηκαν κι άλλες πήραν τα μυστικά μαζί τους στην αιωνιότητα.
Ο φιλοπάτρης Ιταλός που έκλεψε την Μόνα Λίζα για να την επιστρέψει… σπίτι της
Στις 22 Αυγούστου 1911 ο διασημότερος πίνακας στο Μουσείο του Λούβρου εξαφανίζεται. Ο λόγος για την Μόνα Λίζα του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Η Γαλλία έκλεισε τα σύνορα, ο διευθυντής του μουσείου τέθηκε σε διαθεσιμότητα, κι ο καλύτερος επιθεωρητής στο Παρίσι, ανέλαβε να βρει τον ένοχο. Όπως αποκαλύφθηκε, δράστης ήταν ένας πρώην ξυλουργός του Λούβρου, ο Βιτσέντσο Περούτζια, ο οποίος παρουσιάστηκε στις Αρχές με το ψευδώνυμο Λεονάρντο Βιτσέντζο. Ο Ιταλός, κρύφτηκε όλη μέρα σε μια ντουλάπα, όταν έκλεισε το μουσείο βγήκε, έκλεψε τον καμβά, τον έβαλε κάτω από το παλτό του κι έφυγε χωρίς να τον καταλάβουν οι φύλακες. Το 1913 ο Περούτζια παρέδωσε την Μόνα Λίζα στις ιταλικές Αρχές. Την πήρε όπως είπε, για να την επιστρέψει στο σπίτι της.
Οι δικαστικές Αρχές της Ιταλίας, όπως κι ο ιταλικός λαός, έδειξαν συμπάθεια προς τον Περούτζια, ο οποίος τιμωρήθηκε με λίγους μήνες φυλάκισης. Η Ιταλία κράτησε για δύο μήνες την Μόνα Λίζα στα μουσεία της κι ακολούθως την επέστρεψε στο Λούβρο. Τότε, είχε κατηγορηθεί -αδίκως- μεταξύ άλλων για τη ληστεία κι ο νέος τότε εκπρόσωπος της αβάν γκάρντ, Πάμπλο Πικάσο.
Πιστόλια κι ομηρία στο μουσείο του Μονέ
Στις 7 Οκτωβρίου του 1985 μια παρέα κινούνταν ύποπτα στο Μουσείο Μαρμοτάν Μονέ. Έβγαλαν εισιτήρια, μπήκαν μέσα, και ξαφνικά έβγαλαν όπλα και κράτησαν ομήρους επισκέπτες και φύλακες. Για καλή τους τύχη (;) το σύστημα ασφαλείας ήταν απενεργοποιήμενο εκείνη την ημέρα.
Οι ληστές κατάφεραν να αποσπάσουν πέντε έργα του Μονέ, ανάμεσά τους την εντύπωση «Ανατολή Ηλίου» που θεωρείται ανεκτίμητης αξίας, δύο έργα του Πιερ Ογκίστ Ρενουάρ, αλλά και πίνακες του Μπερτ Μοριζό. Τα ίχνη των ληστών, χάνονται. Τον Δεκέμβριο του 1990 το associated press ανακοινώνει ότι οι πίνακες βρέθηκαν σε μία έπαυλη στην Κορσική και για τη ληστεία συνελήφθησαν και καταδικάστηκαν τελικά επτά άτομα.
Έκλεψαν 140 εκθέματα για να τα ανταλλάξουν με κοκαΐνη
Ανήμερα Χριστουγέννων του 1985 όταν δύο φοιτητές άδειασαν το Εθνικό Μουσείο Ανθρωπολογίας του Μεξικού αποσπώντας 140 (!) έργα. Για τρία χρόνια οι ληστές καταζητούνταν και τελικά συνελήφθησαν. Επρόκειτο για δύο φοιτητές με παραβατικές συμπεριφορές κι ο λόγος που έκλεψαν τα εκθέματα ήταν για να τα ανταλλάξουν ορισμένα εξ αυτών με κοκαΐνη!
Στις 10 Ιουνίου 1989, επτά μήνες μετά την έναρξη της έρευνας οι Αρχές κατάφεραν να εντοπίσουν 111 από τα 124 κλεμμένα έργα στο σπίτι των γονιών του ενός εκ των δραστών. Από τα 124 κομμάτια, επτά παρέμειναν στην κατοχή του έτερου φοιτητή, ο οποίος δεν συνελήφθη ποτέ, δύο άλλα ανταλλάχθηκαν από τον συλληφθέντα με κοκαΐνη, ενώ τα υπόλοιπα τέσσερα δεν κατέστη δυνατό να εντοπισθούν.
Η μεγαλύτερη κι ανεξιχνίαστη κλοπή έργων τέχνης
Στις 18 Μαρτίου 1990, δύο άνδρες μεταμφιεσμένοι σε αστυνομικούς μπήκαν στο μουσείο Ιζαμπέλα Στιούαρτ Γκάρντνερ της Βοστώνης. Έδεσαν τον φύλακα, αφού κατάφεραν να τον πείσουν να τους ανοίξει την πόρτα 1:30 τα ξημερώματα, κι ενώ απαγορευόταν βάσει πρωτοκόλλου να μπει ο οποιοσδήποτε όταν ήταν κλειστό το μουσείο κι έκαναν ανενόχλητοι τη δουλειά τους. Σε κάτι λιγότερο από μιάμιση ώρα κατάφεραν να κλέψουν 12 σπουδαία έργα.
Μεταξύ των έργων τέχνης ήταν πίνακες των Ρέμπραντ, Βερμέερ, Ντεγκά και Μανέ. Η λεία υπολογίζεται στα 600 εκατομμύρια δολάρια, ενώ τα έργα παραμένουν άφαντα έως σήμερα, παρότι δόθηκε ανταμοιβή 10 εκατομμυρίων δολαρίων για όποιον έδινε πληροφορίες.
Στη… μάχη κατά των αμβλώσεων η «Κραυγή» του Μουνκ
Στις 12 Φεβρουαρίου του 1994 κι ενώ το Όσλο κινείται σε ρυθμούς χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων, μια ομάδα ατόμων καταφέρνει να κλέψει έναν εμβληματικό πίνακα του Μουνκ, την «Κραυγή». Ο φύλακας, παρότι κατάλαβε τι γινόταν, δεν κατάφερε να ενημερώσει έγκαιρα τις Αρχές κι έτσι ο πίνακας έκανε «φτερά».
Οι ληστές άφησαν και «ραβασάκι» στο οποίο ανέγραφαν «ευχαριστούμε για την κακή ασφάλεια». Λίγους μήνες αργότερα, μια ομάδα ακτιβιστών κατά των αμβλώσεων ανέλαβε την ευθύνη για την ληστεία.
Δύο χρόνια αργότερα, ο πίνακας επέστρεψε στο μουσείο, καθώς οι Αρχές εξάρθρωσαν τη συμμορία των ληστών και έστειλαν στη φυλακή τέσσερα άτομα.
Όταν η μαφία ξήλωνε τον εμβληματικό πίνακα «η γέννηση του Χριστού» του Καραβάτζιο
Τον Οκτώβριο του 1969, πιθανότατα όπως καταλήγουν οι περισσότερες αναφορές, η σικελική μαφία κατάφερε να κλέψει τη «γέννηση του Χριστού», το αριστούργημα του Μικελάντζελο Μερίζι Ντα Καραβάτζιο. Το σπουδαίο έργο, που βρισκόταν για 360 χρόνια στο παρεκκλήσι του Σαν Λορέντζο εξαφανίστηκε σε μια βροχερή νύχτα.
Κάποιος Σικελός που τα «έσπασε» με την Μαφία, πολλά χρόνια μετά είπε ότι το έργο τέχνης βρισκόταν στο σπίτι του αρχηγού της, Γκαετάνο Μπανταλαμέντι. Η ιστορία δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ. Άλλοι είπαν ότι μπορεί να κάηκε, άλλοι ότι μπορεί να καταστράφηκε σε μια μουχλιασμένη αποθήκη με νερά και τρωκτικά. Το έργο δεν εντοπίστηκε ποτέ κι ο Μπανταλαμέντι πέθανε, παίρνοντας ενδεχομένως το μυστικό στον τάφο του.
Τελευταίες Ειδήσεις
- Πύραυλοι Tomahawk, γιατί τους θέλουν όλοι: Διακαής πόθος των Ουκρανών, όμως ο Τραμπ δύσκολα θα πουλήσει
- Έκεί που η μαγεία της φύσης συναντά την ψυχολογία της ύλης του Άδωνι – Πώς χτίστηκε η ξεχωριστή σχέση Γεωργιάδη-Κατσαφάδου
- Φρίκη στον δρόμο της επιστροφής: Οδηγός πούλμαν δολοφονήθηκε σε αιματηρή ενέδρα οπαδών στην Ιταλία (vid)