
Η σήμανση τοποθετείται κάτω από τα 2.000 και πλέον είδη ευρείας κατανάλωσης που μπήκαν στη λίστα με τις μειώσεις τιμών και λειτουργεί ως ένδειξη για τον καταναλωτή ότι το προϊόν διατίθεται με χαμηλότερη τιμή
Περισσότερα από 2.000 προϊόντα που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ, θα δουν τις τιμές τους να μειώνονται σημαντικά από σήμερα κιόλας, προσφέροντας μια περιστασιακή ανακούφιση στα νοικοκυριά, καθώς δεν πρόκειται για μόνιμο μέτρο, αλλά για προσωρινό και δη μέχρι το τέλος του 2025.
Το υπουργείο Ανάπτυξης ήρθε σε συμφωνία με τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, που αποφάσισαν από κοινού να ρίξουν τις τιμές τους, κυρίως σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ωστόσο, υπάρχουν και σημαντικές μειώσεις στα επώνυμα προϊόντα. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μία κίνηση που θα… ξαλαφρώσει τον οικογενειακό προϋπολογισμό των νοικοκυριών μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2025.
Ιδιωτική Vs επώνυμη ετικέτα – Πώς κατανέμονται οι μειώσεις τιμών
Οι μειώσεις αφορούν σε 1.074 κωδικούς τροφίμων, που ξεκινούν από 3% και σε ορισμένα προϊόντα φτάνουν μέχρι και το 35%. Η μεσοσταθμική μείωση στις τιμές προϊόντων στα σούπερ μάρκετ ανέρχεται στο 8%. Οι μειώσεις στους υπόλοιπους 1.106 κωδικούς από τις λοιπές κατηγορίες προϊόντων ξεκινούν από 3% και φτάνουν έως το 30%. Στα τρόφιμα η ισορροπία μεταξύ ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμης είναι μοιρασμένη (σ.σ.: από τους 1.074 κωδικούς οι 583 αφορούν ιδιωτική ετικέτα σε ποσοστό 54% και οι 491 επώνυμα προϊόντα σε ποσοστό 46%). Η μικρότερη διαφορά οφείλεται στην ισχυρή παρουσία μεγάλων πολυεθνικών σε βασικές κατηγορίες. Για παράδειγμα, στο εμφιαλωμένο νερό μόνο 1 κωδικός είναι ιδιωτικής ετικέτας και 20 είναι επώνυμοι, στους χυμούς η αναλογία είναι 7 προς 28, στα ζυμαρικά 13 προς 25 και στα γαλακτοκομικά 4 προς 19, αντίστοιχα. Στα σνακ η ιδιωτική ετικέτα… παίζει μόνη της μπάλα, (σ.σ.: 30 έναντι 6 επώνυμων), στα διάφορα τρόφιμα 162 έναντι 64, στα γλυκά και στις σοκολάτες 90 έναντι 68 και στα αλλαντικά 41 έναντι 21. Σε κατηγορίες όπως τα κατεψυγμένα τρόφιμα (46 προς 43) και τα προϊόντα άρτου (27 προς 30) ιδιωτικά κι επώνυμα έχουν ισοδύναμη παρουσία.
Οι μειώσεις στα τρόφιμα σε ιδιωτική και επώνυμη ετικέτα
- Αλάτι – Στην ιδιωτική ετικέτα: 5% – Στα επώνυμα: Από 5% έως 8%
- Αλεύρι – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 6% – Στα επώνυμα: Από 5% έως 12%
- Αλλαντικά – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 10% – Στα επώνυμα: Από 5% έως 30%
- Αναψυκτικά – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5 έως 18% – Στα επώνυμα: Από 5% έως 8%
- Γαλακτοκομικά – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 8% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 13%
- Γιαούρτια/Επιδόρπια – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 4% έως 6% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 13%
- Γλυκά – Σοκολάτες – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 12% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 17%
- Διάφορα Τρόφιμα – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 14% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 12%
- Είδη πρωινού / Δημητριακά – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 10% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 23%
- Ελαια / Λίπη – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 13% -Στα επώνυμα: Από 5% έως 16%
- Ζυμαρικά – Στην ιδιωτική ετικέτα: 5% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 13%
- Κατεψυγμένα τρόφιμα – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 20% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 8%
- Καφές – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 7% – Στα επώνυμα: Από 5% έως 8%
- Κονσέρβες ψαριών – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 8% – Στα επώνυμα: Από 5% έως 8%
- Νωπό κρέας – Στην ιδιωτική ετικέτα: 7% – Στα επώνυμα: Από 5% έως 7%
- Μαργαρίνη / Βούτυρο – Στην ιδιωτική ετικέτα: 13% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 5%
- Εμφιαλωμένο νερό – Στην ιδιωτική ετικέτα: 5% – Στα επώνυμα: Από 5% έως 28%
- Οινοπνευματώδη – Στην ιδιωτική ετικέτα: 5% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 5%
- Οσπρια – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 7% – Στα επώνυμα: 3%
- Προϊόντα άρτου – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 7% – Στα επώνυμα: Από 5% έως 20%
- Ροφήματα – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 7% – Στα επώνυμα: Από 4% έως 6%
- Ρύζι – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 10% – Στα επώνυμα: 13%
- Σνακς – Στην ιδιωτική ετικέτα: 5% – Στα επώνυμα: από 3% έως 8%
- Τοματοπολτός – Στην ιδιωτική ετικέτα: 5% – Στα επώνυμα: Από 5% έως 8%
- Τυριά – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 23% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 35%
- Χυμοί – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 7% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 10%
Οι μειώσεις τιμών στα υπόλοιπα προϊόντα σε ιδιωτική κι επώνυμη ετικέτα
- Απορρυπαντικά/Καθαριστικά – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 4% έως 11% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 30%
- Είδη ζώων συντροφιάς – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 8% – Στα επώνυμα: Από 5% έως 9%
- Είδη νοικοκυριού – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 10% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 10%
- Είδη προσωπικής υγιεινής – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 5% έως 10% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 13%
- Πάνες ενηλίκων – Στην ιδιωτική ετικέτα: Από 3% έως 6% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 6%
- Πάνες μωρών – Στην ιδιωτική ετικέτα: 5% – Στα επώνυμα: Από 3% έως 5%
Σε ό,τι αφορά στα μη τρόφιμα, η ιδιωτική ετικέτα πρωταγωνιστεί με 496 κωδικούς έναντι μόλις 95 επωνύμων προϊόντων. Και στα απορρυπαντικά υπάρχουν 12 ιδιωτικοί κωδικοί και 48 επώνυμοι, ενώ στα είδη προσωπικής υγιεινής έχουμε 86 και 150, αντίστοιχα.
Οι κατηγορίες με τη μεγαλύτερη συμμετοχή είναι τα είδη νοικοκυριού με 591 κωδικούς (μειώσεις 3%-10%), τα είδη προσωπικής υγιεινής με 236 κωδικούς (3%-13%), τα διάφορα τρόφιμα με 226 κωδικούς (3%-14%) και τα απορρυπαντικά-καθαριστικά με 168 κωδικούς (3%-30%).
Σημαντικές μειώσεις καταγράφονται επίσης στα γλυκά-σοκολάτες (158 κωδικοί), στα κατεψυγμένα τρόφιμα (89 κωδικοί), στα αλλαντικά (62 κωδικοί με εκπτώσεις έως 30% σε επώνυμα), στα προϊόντα άρτου (57 κωδικοί με μειώσεις έως 20%) και στα είδη πρωινού-δημητριακά (56 κωδικοί με εκπτώσεις έως 23% σε επώνυμα προϊόντα).
Ποιοι κολοσσοί συμμετέχουν στις μειώσεις
Παρότι η ιδιωτική ετικέτα των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ κυριαρχεί, δυνατά στο «κόλπο» μπήκαν και οι πολυεθνικές, όπως η Coca-Cola 3E που εντάσσει 145 κωδικούς, η Unilever με 73 κωδικούς, η Procter & Gamble με 41 κωδικούς, ενώ με μικρότερη τιμή συνεπικουρούν στη μείωση τιμών οι Nestlé, Mars, Mondelez, Barilla, Colgate-Palmolive.
Από ελληνικής πλευράς η Ελγέκα με 41 έρχεται να ανακουφίσει το καλάθι του νοικοκυριού, η Δέλτα ακολουθεί με 35 κωδικούς, η Μπάρμπα Στάθης με 32 κωδικούς, η Elbisco με 30, τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία με 26, και η Αφοί Χαϊτόγλου με 24.