
Ο Salt Bae φαίνεται να μένει εκτός εποχής. Ο άλλοτε πανίσχυρος «βασιλιάς του κρέατος» βλέπει την αυτοκρατορία του να καταρρέει.
Ο Νουσρέτ Γκιόκτσε, περισσότερο γνωστός ως Salt Bae, που έγινε διάσημος χάρη στην εκκεντρική του χειρονομία με το αλάτι και τα υπερπολυτελή εστιατόριά του, βρίσκεται πλέον αντιμέτωπος με μια σκληρή επιχειρηματική πραγματικότητα. Σύμφωνα με το περιοδικό «The Spectator», οι επιχειρήσεις του σε ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο καταγράφουν σημαντικές ζημιές, κλονίζοντας την κάποτε κραταιά του παρουσία στον χώρο της υψηλής γαστρονομίας.
View this post on Instagram
Ο Τούρκος σεφ και influencer, που έχτισε την παγκόσμια φήμη του γύρω από πανάκριβες μπριζόλες και ένα image γεμάτο επίδειξη, βλέπει πλέον την επέκτασή του να γυρνά… μπούμερανγκ. Στο εστιατόριό του στο Knightsbridge του Λονδίνου, οι τιμές παραμένουν εξωφρενικές αφού ο πελάτης πρέπει να δαπανήσει 680 λίρες για ένα φιλέτο Wagyu και 380 λίρες για ένα απλό skirt steak. Ακόμα και ο μπακλαβάς που σερβίρεται ως επιδόρπιο κοστίζει 50 λίρες, χάρη στο βρώσιμο φύλλο χρυσού. Το ίδιο μοντέλο προσπάθησε να εφαρμόσει και σε πόλεις των ΗΠΑ όπως η Νέα Υόρκη, το Μαϊάμι και το Μπέβερλι Χιλς, αλλά με μη αναμενόμενα αποτελέσματα.
View this post on Instagram
Η επιχειρηματική του επέκταση, που ξεκίνησε δυναμικά στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας, πλέον παρουσιάζει εικόνα κατάρρευσης. Η Salt Bae Inc. στις ΗΠΑ κατέγραψε ζημίες ύψους 5,4 εκατομμυρίων λιρών την τελευταία χρονιά. Από τα αρχικά επτά καταστήματα, διατηρούνται μόνο δύο, ένα στη Νέα Υόρκη και ένα στο Μαϊάμι. Παρόμοια η εικόνα και στο Λονδίνο, αφού παρότι σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων κατά 1 εκατομμύριο λίρες, οι ζημίες εκτοξεύτηκαν στις 5,5 εκατομμύρια, με την προηγούμενη χρονιά να παρουσιάζει κέρδη 1,7 εκατομμύρια.
Ο Salt Bae προσέλκυσε για χρόνια ένα λαμπερό πελατολόγιο, με ονόματα όπως ο Κριστιάνο Ρονάλντο και ο Ντέιβιντ Μπέκαμ να επισκέπτονται τα μαγαζιά του για το περίφημο 24 καρατίων φιλέτο. Ωστόσο, το στιλιζαρισμένο του παρουσιαστικό, με τα διακριτικά γυαλιά, το μουστάκι και τα πολυτελή κοσμήματα, φαίνεται πλέον να θεωρείται ξεπερασμένο.
View this post on Instagram
Σύμφωνα με ειδικούς της γαστρονομίας, η τάση της επιδεικτικής κατανάλωσης βρίσκεται σε ύφεση. Οι καταναλωτές, επηρεασμένοι από την παγκόσμια οικονομική αστάθεια και τις νέες διατροφικές τάσεις, επιλέγουν υγιεινές, ισορροπημένες και προσιτές οικονομικά επιλογές. Η περίφημη μόδα της υπερκατανάλωσης πρωτεΐνης δείχνει να φτάνει στο τέλος της.
Την ίδια ώρα, δημιουργοί περιεχομένου στο TikTok και το Instagram έχουν αναλάβει τα ηνία της διαδικτυακής γαστρονομίας, προσφέροντας οικονομικές και ευφάνταστες συνταγές με τεράστια απήχηση. Από απλό κοτόπουλο σε πατάτα μέχρι μοντέρνες σαλάτες με τραγανό ρύζι, αυτά τα βίντεο συνδυάζουν το χαμηλό κόστος με την αισθητική και το ASMR, παρασύροντας το κοινό που άλλοτε θα θαύμαζε τον Salt Bae.
Η ακρίβεια και η αυξανόμενη οικονομική πίεση οδηγούν σε αλλαγές και στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Όπως επισημαίνεται, «είναι παράλογο να πληρώνει κανείς 50 λίρες για ένα κομμάτι κρέας, όταν μπορεί να απολαύσει ένα εξίσου απολαυστικό γεύμα με πολύ λιγότερα στο σπίτι». Ο νέος ορισμός της πολυτέλειας βασίζεται πλέον στην αυθεντικότητα και τη δημιουργικότητα με φακές, γιαούρτι, φασόλια και ελαιόλαδο να συνθέτουν ένα νέο πρότυπο καθημερινής απόλαυσης.
Παράλληλα, όπως αναφέρει το ίδιο δημοσίευμα, ένας ακόμη παράγοντας που επηρεάζει τη ζήτηση για βαριά εδέσματα είναι η ευρεία χρήση του φαρμάκου Ozempic, που προορίζεται για απώλεια βάρους. Πολλοί από τους παραδοσιακούς πελάτες του Salt Bae που είναι επιχειρηματίες, αθλητές και celebrities, δυσκολεύονται πλέον να καταναλώσουν μεγάλες μερίδες, μειώνοντας τη ζήτηση για τα τεράστια και πανάκριβα πιάτα του.
Την ώρα που περιοχές όπως το Ντουμπάι εξακολουθούν να ενστερνίζονται την αισθητική της χλιδής, η Δύση επαναπροσδιορίζει τι σημαίνει «πολυτέλεια». Ο Salt Bae, άλλοτε το σύμβολο της χρυσής υπερβολής, φαίνεται πως δεν κατάφερε να προσαρμοστεί στις νέες αξίες, εκεί όπου η ποιότητα και η ουσία υπερισχύουν του θεάματος.