
Η πραγματική πρόκληση για τον Τσίπρα δεν είναι να συσπειρώσει τους δικούς του...
Οι εταιρείες δημοσκοπήσεων έχουν ήδη ξεκινήσει να χαρτογραφούν το πολιτικό τοπίο ενόψει της πιθανής ίδρυσης νέου κόμματος από τον Αλέξη Τσίπρα, μετά την παραίτησή του από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ.
Αν και το εγχείρημα βρίσκεται ακόμη σε επίπεδο διεργασιών και σχεδιασμών, τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι ο πρώην πρωθυπουργός καλείται να αντιμετωπίσει ένα καθοριστικό δίλημμα: θα στηριχθεί στο παλιό του κοινό ή θα καταφέρει να ανοίξει το παιχνίδι σε νέες δεξαμενές ψηφοφόρων;
Τα πρώτα «νούμερα»
Οι μετρήσεις δείχνουν ότι το ανώτατο θεωρητικό ποσοστό ενός νέου κόμματος υπό τον Τσίπρα μπορεί να φτάσει ακόμη και το 20%, ωστόσο είναι σαφές ότι μια τέτοια πρωτοβουλία θα ξεκινήσει από χαμηλότερη βάση. Στην πρόσφατη δημοσκόπηση της Pulse, το 8% των πολιτών απάντησε ότι αντιμετωπίζει θετικά την προοπτική ενός νέου κόμματος, το 12% δήλωσε ότι παρακολουθεί την ιδέα «με ενδιαφέρον», ενώ το 12% κράτησε ουδέτερη στάση. Αντίθετα, 27% απάντησε «αδιάφορα», 31% «αρνητικά» και ένα 10% δεν εξέφρασε άποψη.
Πρόκειται για ποσοστά που καταγράφονται πριν καν υπάρξει συγκεκριμένο πολιτικό σχήμα, κάτι που δείχνει τόσο τις δυνατότητες όσο και τα όρια της απήχησης που διαθέτει προσωπικά ο Τσίπρας.
Το «πυρηνικό» κοινό του ΣΥΡΙΖΑ
Η κύρια δεξαμενή στην οποία μπορεί να απευθυνθεί ο Τσίπρας είναι αυτή των παραδοσιακών ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ. Το 44% όσων δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ψηφίσουν τον ΣΥΡΙΖΑ αντιμετωπίζει θετικά το ενδεχόμενο ίδρυσης νέου κόμματος, ενώ ένα επιπλέον 32% δηλώνει ότι το παρακολουθεί με ενδιαφέρον.
Ακολουθούν οι ψηφοφόροι της Πλεύσης Ελευθερίας, με 13% να εμφανίζεται θετικό και 25% να εκφράζει ενδιαφέρον, ενώ στο ΚΚΕ τα αντίστοιχα ποσοστά διαμορφώνονται σε 10% και 19%. Αντίθετα, στο ΠΑΣΟΚ τα ποσοστά είναι σαφώς χαμηλότερα, με μόλις 5% θετική στάση και 9% να δείχνει απλώς περιέργεια.
Το στοίχημα της υπέρβασης
Η εικόνα που διαμορφώνεται δείχνει ότι το πολιτικό στοίχημα του Τσίπρα δεν είναι απλώς να ενεργοποιήσει το παλιό του κοινό, αλλά να ξεπεράσει τα στενά όρια του ΣΥΡΙΖΑ και να προσελκύσει νέα ακροατήρια. Οι αναλυτές τονίζουν ότι η επιτυχία ή η αποτυχία θα εξαρτηθεί από τρεις κρίσιμους παράγοντες:
- το αφήγημα και το πολιτικό στίγμα που θα δώσει στο νέο εγχείρημα
- τα πρόσωπα που θα το πλαισιώσουν
- το όνομα, το σύμβολο και την ταυτότητα που θα επιλέξει
Χωρίς αυτά, η πρωτοβουλία κινδυνεύει να περιοριστεί σε μια «εσωτερική μετεγκατάσταση» ψηφοφόρων, χωρίς ουσιαστική ανατροπή στον κομματικό χάρτη.