
Την ώρα που οι τιμές ξεφεύγουν
Όπως γνωρίζουν όλοι οι τιμές των super market έχουν σκαρφαλώσει στο θεό, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Η αλυσίδα REMA 1000 στη Νορβηγία προσπαθώντας να κάνει τη διαφορά πρωτοστατεί στη χρήση δυναμικής τιμολόγησης, εφαρμόζοντας αλλαγές στις τιμές έως και 100 φορές ημερησίως μέσω ηλεκτρονικών ετικετών.
Οι ενημερώσεις τιμών γίνονται αυτοματοποιημένα κάθε περίπου 15 λεπτά, με βάση δεδομένα για αποθέματα, πωλήσεις και τιμολογιακές κινήσεις ανταγωνιστών.
Στόχος της REMA 1000 είναι ο διαρκής ανταγωνισμός μέσω μικρών μειώσεων τιμών δημιουργώντας μια «κούρσα προς τα κάτω», σύμφωνα με τον επικεφαλής τιμολόγησης της εταιρείας. Αυτή η πρακτική της επέτρεψε να ξεπεράσει τη Lidl στην εγχώρια αγορά, καταλήγοντας στην εξαγορά όλων των καταστημάτων της στη Νορβηγία. Σήμερα η REMA 1000 επεξεργάζεται 700.000 συναλλαγές καθημερινά και συγκρίνει σε πραγματικό χρόνο τις τιμές της με περίπου 150.000 καταχωρήσεις ανταγωνιστών.
Σε ό,τι αφορά την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, μεγάλοι παίκτες όπως Walmart, Kroger και Whole Foods εφαρμόζουν ήδη ηλεκτρονικές ψηφιακές τιμολογικές ετικέτες. Ωστόσο, αρνούνται ότι χρησιμοποιούν αυτά τα συστήματα για αυξήσεις τιμών σε ώρες αιχμής διότι έχουν εκφραστεί ανησυχίες ότι αυτές οι τεχνολογίες μπορεί να χρησιμοποιηθούν για αυξήσεις σε περιόδους αυξημένης ζήτησης, π.χ. σε εορταστικές περιόδους.
Στην Ελλάδα, η εφαρμογή τέτοιων τεχνολογιών βρίσκεται σε αρχικό στάδιο. Ορισμένες αλυσίδες, όπως τα My Market, έχουν ξεκινήσει πιλοτικές δοκιμές ηλεκτρονικών ετικετών, αλλά η απαιτούμενη επένδυση άνω των 100.000 € ανά μέσο κατάστημα – λειτουργεί αποτρεπτικά για ευρεία διάδοση.
Οι ειδικοί μάλιστα σημειώνουν ότι η δυναμική τιμολόγηση μπορεί να φέρει οφέλη όπως βελτιστοποίηση αποθεμάτων και μείωση τιμών αρκεί να εφαρμόζεται με διαφάνεια.