Ανατρέπεται το σενάριο με τον πιλότο: Ο λόγος της συντριβής του Boeing της Air India φέρνει τα πάνω κάτω

air-india

Η τραγωδία αποκαλύπτει πόσο εύθραυστη είναι η ισορροπία ανάμεσα σε ανθρώπινο λάθος και τεχνική βλάβη στην αεροπορία

Το μυστήριο που περιβάλλει την αεροπορική τραγωδία της Air India συνεχίζει να προκαλεί αναταράξεις, καθώς νέες θεωρίες και δεδομένα ανατρέπουν τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις για τα αίτια του δυστυχήματος. Η συζήτηση γύρω από το «γιατί» η πτήση 171 οδηγήθηκε στη συντριβή, αντί να κοπάσει, φουντώνει ακόμα περισσότερο.

Τον περασμένο Ιούνιο, το Boeing 787 με 260 επιβαίνοντες συνετρίβη δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του, βυθίζοντας την Ινδία στο πένθος. Η προκαταρκτική έκθεση που δόθηκε στη δημοσιότητα όχι μόνο δεν έδωσε σαφείς απαντήσεις, αλλά άνοιξε έναν νέο κύκλο ερωτημάτων για τα κρίσιμα τελευταία δευτερόλεπτα της πτήσης.

Το εύρημα-κλειδί της έκθεσης

Η 15σέλιδη προκαταρκτική ανάλυση, σύμφωνα με το BBC, κατέγραψε μια ανησυχητική λεπτομέρεια: λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, οι δύο διακόπτες ελέγχου καυσίμων του αεροσκάφους τέθηκαν απότομα στη θέση «cut-off». Αυτή η κίνηση διέκοψε την παροχή καυσίμου στους κινητήρες, προκαλώντας πλήρη απώλεια ισχύος – μια ενέργεια που πραγματοποιείται αποκλειστικά κατά την προσγείωση και ποτέ στη φάση απογείωσης.

Ο αινιγματικός διάλογος από το πιλοτήριο

Η καταγραφή της συνομιλίας των πιλότων προσθέτει νέα ερωτηματικά. Ακούγεται ένας πιλότος να ρωτά: «Γιατί έκανες το cut-off;», με τον άλλον να αρνείται οποιαδήποτε ενέργεια. Η έλλειψη σαφήνειας για το ποιος είπε τι έχει οδηγήσει σε πληθώρα θεωριών. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο συγκυβερνήτης είχε τον έλεγχο του αεροσκάφους, ενώ ο κυβερνήτης παρέμενε στη θέση του.

Παρά την άμεση επαναφορά των διακοπτών και την αυτόματη εκκίνηση των κινητήρων, το αεροσκάφος έμεινε στον αέρα λιγότερο από ένα λεπτό πριν συντριβεί σε κατοικημένη περιοχή της Αχμενταμπάντ, στη δυτική Ινδία.


Σενάρια

Η Wall Street Journal και το Reuters έχουν στρέψει την προσοχή στον κυβερνήτη, ενώ η ιταλική Corriere della Sera αναφέρει πως ο συγκυβερνήτης επανειλημμένα ρωτούσε γιατί «έσβησαν οι κινητήρες». Ωστόσο, η ασάφεια του διαλόγου αφήνει χώρο για κάθε πιθανό σενάριο.

Οι δύο πιλότοι, Σουμίτ Σαμπάρβαλ (56 ετών) και Κλάιβ Κούντερ (32 ετών), είχαν συνολικά πάνω από 19.000 ώρες πτήσης και καμία ένδειξη προβλήματος υγείας, γεγονός που περιπλέκει περαιτέρω την υπόθεση.

Το Ινδικό Γραφείο Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) κατηγορεί τα διεθνή μέσα ότι βασίζονται σε «επιλεκτικά και ανεπιβεβαίωτα στοιχεία». Η πρόεδρος του NTSB των ΗΠΑ, Τζένιφερ Χόμεντι, χαρακτήρισε τις πρόωρες εκτιμήσεις «εικασίες», ζητώντας χρόνο και μεθοδικότητα στην έρευνα.

Παράλληλα με τα σενάρια ανθρώπινου λάθους, εξετάζεται και το ενδεχόμενο τεχνικής βλάβης. Κάποιες αναλύσεις μιλούν για δυσλειτουργία του συστήματος αυτοματισμού FADEC, το οποίο διαχειρίζεται τους κινητήρες. Ωστόσο, η φράση «Γιατί έκοψες το καύσιμο;» υποδηλώνει ότι οι κινητήρες σταμάτησαν χειροκίνητα, αμφισβητώντας το σενάριο της αυτόματης απενεργοποίησης.

Ενδείξεις για πιθανό βραχυκύκλωμα ή πυρκαγιά διερευνώνται, αν και η προκαταρκτική έκθεση θεωρεί απίθανο η φωτιά να εκδηλώθηκε πριν από τη συντριβή.

Αναμονή για την τελική έκθεση

Ο επικεφαλής της AAIB, GVG Yugandhar, υπογραμμίζει ότι είναι πολύ νωρίς για οριστικά συμπεράσματα και πως η τελική έκθεση, με πλήρη ανάλυση αιτιών και συστάσεις, αναμένεται εντός ενός έτους. Μέχρι τότε, το μυστήριο της πτήσης 171 θα συνεχίζει να τροφοδοτεί συζητήσεις και εικασίες, με τις απαντήσεις να παραμένουν στο σκοτάδι.

 

Τελευταίες Ειδήσεις