
Τόνοι καρπουζιών σαπίζουν κάθε μέρα
Σε απόγνωση βρίσκονται οι καρπουζοπαραγωγοί της Ηλείας, της Αχαΐας και της Μεσσηνίας, καθώς βλέπουν το εισόδημά τους να καταρρέει μέσα σε λίγα εικοσιτετράωρα, με τις σοδειές τους να σαπίζουν κυριολεκτικά στους αγρούς και στα φορτηγά.
Αιτία της κατάρρευσης είναι η παρατεταμένη απεργία των ναυτεργατών στα πλοία της Αδριατικής, η οποία έχει μπλοκάρει πλήρως τη μεταφορά των φρούτων προς την Ιταλία και τις υπόλοιπες αγορές της Ευρώπης.
Η Εθνική Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, στέλνοντας επείγουσα επιστολή προς τα υπουργεία Ναυτιλίας, Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης. Σε αυτή, περιγράφει μια εικόνα πλήρους παράλυσης της εφοδιαστικής αλυσίδας, σε μια περίοδο που η ζήτηση στην Ευρώπη είναι υψηλή και οι αγορές ελλειμματικές. Παρά τις παραγγελίες που υπάρχουν, οι εξαγωγές δεν εκτελούνται, καθώς πάνω από 1.000 νταλίκες φορτωμένες με καρπούζια παραμένουν εγκλωβισμένες για μέρες στα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας.
Η κατάσταση έχει πλέον πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Η συγκομιδή των καρπουζιών βρίσκεται στο απόγειό της, ενώ οι υψηλές θερμοκρασίες επιβάλλουν άμεση απομάκρυνση των προϊόντων από τα χωράφια. Αντί αυτού, πάνω από 5.000.000 κιλά φρούτων παραμένουν αδιάθετα κάθε μέρα, οδηγούμενα στη φυσική φθορά και στην καταστροφή.
Η ημερήσια ζημιά, σύμφωνα με υπολογισμούς των συνεταιρισμών, αγγίζει τα 1,5 εκατομμύρια ευρώ, με τιμή αναφοράς τα 0,30 ευρώ το κιλό – τιμή που ίσχυε πριν την έναρξη των κινητοποιήσεων. Και η ζημιά αυτή δεν αφορά μόνο τους αγρότες, αλλά και τη συνολική οικονομία των περιοχών, που στηρίζονται στον πρωτογενή τομέα, ενώ πλήγμα υφίσταται και η εθνική οικονομία, λόγω της απώλειας πολύτιμου συναλλάγματος από εξαγωγές.
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί και το γεγονός ότι, αν δεν δοθεί άμεσα λύση, η ευρωπαϊκή αγορά, που κατακτήθηκε με κόπο και χρόνο, κινδυνεύει να χαθεί. Οι εμπορικές σχέσεις με την Ιταλία βρίσκονται ήδη σε τεντωμένο σχοινί, καθώς δεν μπορούν να τηρηθούν συμφωνημένα χρονοδιαγράμματα, και οι έμποροι αναζητούν εναλλακτικές από άλλες χώρες.
Παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει δικαστική απόφαση από το Πρωτοδικείο Πειραιά που δίνει νομικά το «πράσινο φως» για άρση των εμποδίων, η κατάσταση παραμένει στάσιμη. Η απεργία συνεχίζεται, τα φορτηγά παραμένουν ακινητοποιημένα και το προϊόν χάνει καθημερινά τόσο την ποιότητά του όσο και την αξία του.
Οι παραγωγοί κάνουν λόγο για οικονομική και επαγγελματική εξόντωση, ενώ πολλοί εκφράζουν φόβους ότι η φετινή χρονιά θα αφήσει πίσω της χιλιάδες καταστραμμένες καλλιέργειες, ανεκτέλεστες παραγγελίες και διαλυμένους συνεταιρισμούς.
Το ερώτημα πλέον είναι απλό και πιεστικό: Πόσες ακόμα μέρες μπορεί να αντέξει η αγορά, τα προϊόντα και κυρίως οι ίδιοι οι άνθρωποι της παραγωγής, χωρίς λύση;